TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555

TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER. PLEASE TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER ALL OVER MALAYSIA. TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555. ESTABLISH A NETWORKING AMONG KELANTANESE BUSINESS COMMUNITY.

Friday, November 12, 2010

ISU AIR KELANTAN! POLITIK KEPENTINGAN RAKYAT.....BN JANJI BERKHIDMAT TERBAIK UNTUK RAKYAT






BN janji tiga tahun selesai krisis bekalan air bersih

BACHOK 12 Nov. – Kerajaan Barisan Nasional (BN) memberi jaminan krisis bekalan air bersih yang berlarutan sejak sekian lama di negeri ini boleh diselesaikan dalam tempoh tiga tahun jika rakyat memberi mandat kepada BN pada pilihan raya umum akan datang.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Dr. Awang Adek Hussin menyifatkan tempoh 17 tahun untuk rakyat negeri ini menikmati bekalan air bersih sepenuhnya seperti diumumkan Kerajaan Pas Kelantan adalah sesuatu yang menyedihkan selain membuktikan kegagalan mereka dalam menangani isu rakyat.

“Saya sangat kesal dan terkejut apabila mengetahui rakyat Kelantan perlu menunggu sehingga 17 tahun lagi untuk mendapat bekalan air bersih. Masalah ini boleh diatasi kalau rakyat beri kepercayaan kepada BN memerintah negeri.

“Kita percaya masalah ini akan dapat diselesaikan dalam masa dua atau tiga tahun sahaja atau paling lewat satu penggal pemerintahan.

“Terserah kepada rakyat Kelantan nak tunggu selama 17 tahun lagi atau hanya dalam tempoh tiga tahun dan ini satu jaminan buat rakyat Kelantan,” katanya.

Beliau ditemui selepas majlis menyambut ketibaan pemain bola sepak Kelantan dan perarakan Piala Malaysia di Dataran Perahu di sini hari ini.

Turut hadir Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa; Ketua Jurulatih Kelantan, B. Sathianathan dan semua pemain pasukan The Red Warriors.

Hampir 5,000 peminat turut membanjiri dataran tersebut bagi menyambut ketibaan piala berprestij yang menjadi kebanggaan seluruh rakyat negeri ini.

Pada perlawanan yang berlangsung di Stadium Bukit Jalil 30 Oktober lalu, Kelantan menewaskan penyandang juara, Negeri Sembilan 2-1 sekali gus mencipta sejarah penantian selama 89 tahun dalam siri Liga Piala Malaysia.

Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan percaya jika rakyat negeri ini perlu menunggu sehingga 2027 untuk mendapat bekalan air bersih, negeri itu akan terus ketinggalan pada masa depan.

Air bersih: Rakyat Kelantan perlu tunggu 17 tahun lagi?

KOTA BHARU 10 Nov.- Rakyat negeri ini terutama di kawasan luar bandar terpaksa menunggu selama 17 tahun lagi untuk menerima bekalan air bersih sepenuhnya.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar negeri, Mejar (B) Datuk Md. Anizam Abdul Rahman berkata, kerajaan negeri melalui syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) sedang berusaha bagi memastikan bekalan air bersih dapat disalurkan ke seluruh negeri dalam tempoh tersebut.

"Kerajaan memang bercadang membekalkan seluruh Kelantan dengan air bersih pada tahun 2027," katanya ketika menjawab soalan Abdul Halim Abdul Rahman (Pas-Chetok) pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Terdahulu, Abdul Halim dalam soalannya meminta Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan sama ada kerajaan Pas Kelantan bercadang untuk menyediakan bekalan air bersih di setiap kampung di negeri ini dan bila masalah tersebut akan dapat diselesaikan.

Masalah bekalan air yang berlaku di negeri ini bukan isu baru dan ia telah berlarutan sejak 20 tahun lalu biarpun Kerajaan Persekutuan telah memberikan bantuan kewangan lebih RM500 juta kepada kerajaan Pas Kelantan.

Sebelum ini, kerajaan Pas Kelantan telah membuat pelbagai kenyataan selepas diasak oleh pelbagai pihak ekoran kegagalan mereka untuk menguruskan air di negeri ini.

Pada 4 September 2003, AKSB dilaporkan memberi jaminan bahawa semua masalah berkaitan bekalan air di negeri ini akan dapat diselesaikan sepenuhnya menjelang Oktober 2004.

Pengurus Hal Ehwal Pelanggan AKSB ketika itu, Nik Raihan Abd. Rahman berkata, masalah seperti tekanan air rendah dan kualiti air yang berkarat akan dapat diatasi dalam tempoh berkenaan.

Tiga tahun kemudian, pada Sidang DUN 14 November 2006, Md. Anizam dilaporkan berkata, kerajaan Pas Kelantan menjangkakan seluruh rakyat akan dapat menikmati bekalan air bersih sepenuhnya pada 2010.

Beliau pada 22 Mei tahun lalu sekali lagi menyatakan bahawa AKSB sedang mengenal pasti kawasan yang mengalami tekanan air rendah terutama di kawasan pedalaman untuk dibina pam air yang diimport dari Denmark.

Sementara itu, ketika menjawab soalan Muhammad Mustafa (Pas-Demit), Md. Anizam berkata, kerajaan negeri telah memperuntukkan RM36.9 juta pada tahun lalu untuk membina kemudahan kepada rakyat seperti pembinaan masjid, jalan, membina dan memperbaiki rumah.

"Bagi membina dan memperbaiki jalan kampung, pada 2008 kerajaan negeri memperuntukkan RM10 juta; 2009 (RM10 juta) dan 2010 sebanyak RM10 juta.

"Kerajaan negeri sentiasa berusaha untuk meningkatkan kemudahan rakyat, sebagai contoh semalam kita menambah peruntukkan sebanyak RM2 juta untuk memperbaiki jalan kampung," katanya.

Kerajaan Kelantan Diminta Segera Campurtangan Tangani Krisis Air di Hospital

KOTA BAHARU, 1 Ogos – Biarpun Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini merupakan antara pengguna terbesar Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dengan purata bil air RM35,000 sebulan, namun masalah air tetap membelenggu hospital itu bahkan krisis itu kini semakin kritikal.

Pengarah HRPZII, Datuk Dr Ghazali Hasni Md Hassan berkata hospital itu kini berdepan dengan situasi yang amat membimbangkan apabila masalah kekurangan air telah memberi implikasi besar terhadap perkhidmatan kepada purata 21,000 pesakit hospital itu setiap bulan.

“Masalah kekurangan bekalan air, isu yang dihadapi dah berlanjutan hampir setahun, sejak September tahun lalu dan menjadi begitu teruk sejak kebelakangan ini.

“Implikasi besar apabila perkhidmatan kita terjejas, HRPZII mempunyai dua fasa, fasa lama dan fasa baru, paling dikesali apabila masalah air ini banyak melibatkan fasa lama yang menempatkan unit bersalin dan wad kanak-kanak.

“Unit bersalin adalah antara unit yang tersibuk kerana setiap hari anggaran 30 sehingga 40 orang bayi dilahirkan yang memerlukan banyak penggunaan air, untuk membersihkan bayi iaitu membuang selaput di badannya, mencuci kain yang terkena darah dan juga membersihkan kelengkapan dan peralatan yang digunakan untuk setiap proses kelahiran,” katanya kepada pemberita pada hari Ahad.

Beliau berkata bagi wad kanak-kanak juga memerlukan penggunaan air yang banyak dan kekurangan bekalan air menyebabkan pesakit turut terdedah kepada jangkitan pelbagai jenis penyakit.

“Sebagai contohnya penggunaan inkubator untuk kanak-kanak, apabila kanak- kanak itu hendak ditukar ke unit lain maka inkubator itu perlu dibasuh dan dibersihkan terlebih dahulu untuk kegunaan kanak-kanak lain, apabila ketiadaan air, peralatan tidak dapat dicuci dengan bersih dan ini akan menggalakkan penyebaran pelbagai jenis wabak penyakit, begitu juga di wad dan unit lain,” katanya.

Dr Ghazali Hasni berkata permasalahan itu telah beberapa kali dipanjangkan kepada pihak AKSB sehingga diadakan perbincangan khas, bagaimanapun sehingga kini masalah itu menemui jalan buntu.

Bahkan, katanya setiap kali aduan diberikan, pihak berkenaan akan memberi jawapan yang sama iaitu mengatakan kemungkinan adanya kebocoran berlaku di tangki atau paip hospital itu.

“Mereka (AKSB) kadangkala cuba menyatakan dalam hospital ada kebocoran, tetapi melalui pemerhatian pihak kita di paip dan tangki, tiada sebarang kebocoran berlaku bahkan bil air juga tidak meningkat atau mencecah ratusan ribu ringgit, satu perkara yang jelas akan berlaku sekiranya benar ada kebocoran,” katanya.

Katanya dalam tempoh beberapa bulan lalu bil air yang sebelum ini dicatatkan berjumlah RM35,000 sebulan telah menurun kepada RM25,000 dan RM26,000 menunjukkan penggunaan air di hospital itu adalah berkurangan.

Selain itu katanya, pihak hospital berkenaan juga telah mengambil inisiatif menukar paip-paip lama kepada paip baru di seluruh hospital berkenaan yang menelan kos sehingga RM500,000 bagi memastikan tiada kebocoran berlaku sehingga menyebabkan terjadinya krisis bekalan air itu.

Dr Ghazali Hasni berkata sejak semalam masalah itu dianggap paling teruk apabila tangki simpanan hospital itu kini berada pada paras 0.5 meter berbanding jumlah sepatutnya iaitu di paras dua meter sehingga gagal menyalurkan air ke wad-wad dan menjejaskan perkhidmatan terutama wad kecemasan, wad bersalin, wad kanak-kanak termasuk Unit Rawatan Rapi (ICU).

Justeru, beliau menyeru kerajaan negeri campur tangan menyelesaikan perkara itu kerana ia bukan sekadar untuk kepentingan 3,200 kakitangan hospital tetapi ia lebih kepada kepentingan pesakit yang terdiri dari seluruh rakyat Kelantan yang memerlukan rawatan dan perkhidmatan yang terbaik. – BERNAMA

HOSPITAL adalah tempat rawatan untuk menyembuhkan penyakit pesakit, bukannya tempat untuk memungkinkan pesakit terdedah kepada ancaman jangkitan pelbagai penyakit.

Membiarkan Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), terutama bangunan lamanya terus mengalami kirisis bekalan air berlarutan hampir setahun adalah suatu sesuatu yang sangat tidak patut kerana ianya boleh mengancam nyawa manusia.

Paling tidak patut setelah membelanjakan RM500,000 dan dengan membayar bil air sekitar RM35,000 sebulan, HRPZ II masih juga menghadapi krisis yang sepatutnya sudah pun ditemukan jalan penyelesaian jika pihak yang bertanggungjawab dalam pembekalan air di Kelantan benar-benar pakar dan profesional.

Dengan apa yang berlaku di HRPZ II membenarkan andaian bahawa daripada hanya 70 peratus sahaja rakyat Kelantan mendapatkan bekalan air paip, belum tentu 50 peratus daripadanya menerima bekalan air yang benar-benar sempurna, bersih dan selamat.

Di mana-mana sahaja masalah bekalan air berlaku di Kelantan dan ramai yang memilih beli air suling (mineral water) di pasaran terbuka kerana walaupun ada air keluar dari muncung paip, rata-rata macam jantan kencing dedas, namun kualitinya sangat rendah dan ditrasakan tidak selamat untuk diminum.

Bil air dibayar, namun untuk memasak dan minum terpaksa beli air sulingan dipasaran terbuka. Rakyat Kelantan terpaksa membayar harga yang cukup tinggi untuk dapatkan bekalan air, bil bekalan air dan pembelian air suling.

Banyak tempat air paip hanya keluar beberapa jam sahaja dalam sehari, antaranya di perumahan kastam Desa Kujis di Panji, malah ada sesetengah kawasan seperti di kawasan pesisir pantai dan beberapa kawasan di jajahan Pasir Mas, sudah bertahun-tahun paip penduduknya tidak berair.

Ada kebanyakan tempat di Kota Bharu, malah jaraknya tidak sampai pun sekilometer dari pusat penapisan air di Kampung Putih, termasuk di rumah penulis sendiri, muncung paip bukan sahaja banyak masa tidak 'terpancut tubik' air dari 'terpancut' tetapi juga airnya berkeladak merah sehinggakan nak basuh berak pun tak tergamak walaupun batang-batang paip sudah ditukar sebagaimana yang dicadangkan oleh pihak berkaitan.

Demi untuk kepentingan pesakit, setelah pihak pembekalan yang bertanggungjawab dalam pembekalan air tidak menampakkan kesungguhan untuk memulihkan keadaan, pihak pengurusan HRPZ II patut mengambil langkah mendapatkan punca air sendiri.

Antaranya ialah dengan menyegerakan cadangan membuat telaga tiub dan penapisan air sendiri yang saya yakin tidak akan menelan belanja sehingga RM500,000 dan kos penyelenggaraannya tidak akan mencecah sehingga RM35,000 sebulan. Masjid-masjid, termasuk masjid Telipot dan Kampung Sireh telah berbuat demikian.

Malah kalau HRPZ II terpaksa berbelanja sehingga RM500 juta sekali pun dalam menyediakan telaga tiub untuk sediakan bekalan air ianya bukanlah suatu bentuk pembaziran bagi jangka pendek dan jangka panjang untuk sebuah hospital.

Ini adalah kerana hospital adalah tempat merawat pesakit untuk sembuh dari penyakit yang dihidapi, bukannya untuk memungkinkan pesakit dijangkiti penyakit kerana berpunca dari masalah air ketika menerima rawatan.

Moral kepada apa yang berlaku di HRPZ II membuktikan bahawa penduduk kampung Tok Sadang, Pantai Mek Mas atau mana-mana kawasan di Pasir Mas, Bachok, Kota Bharu dan sebagainya yang bayar bil kurang dari RM100 sebulan jangan harapkan masalah mereka diatasi segera.

Ini adalah kerana pelanggan yang membayar bil RM35,000 sebulan dan merupakan pelanggan terbesar pun terpaksa menghadapi masalah air yang kritikal hampir setahun pun tidak juga diatasi segera walaupun mungkin 900 pesakit yang dirawat boleh terancam nyawa kerananya.

Meli Kapak Jangak





Ulasan Panglima :

Tulisan blogger Meli Kapak Jangak bertajuk ' Masalah air Kelantan : Salah Kerajaan Negeri atau Kerajaan Persekutuan ' di atas membongkar masalah yang cuba ditutup oleh Kerajaan Negeri pimpinan PAS Kelantan. Ketika ini Kelantan memang sahih sedang dilanda krisis air yang amat teruk bukan sahaja di Hospital Besar Kota Bharu bahkan di daerah daerah lain di Kelantan seperti pengakuan Nik Aziz di sini. Ketika ini tidak ada pihak pun dalam kalangan ahli PAS yang berani membongkar perkara tersebut demi membela nasib rakyat yang majoritinya menyokong PAS walhal ia sudah jelas menyulitkan hidup rakyat di negeri kelahiran saya tersebut.

Bertambah pelik ketika mana krisis itu belum lagi diselesaikan, pihak pembangkang dilihat cuba menggambarkan tempat lain juga kekeringan air seperti blog Minda Kembara yang disiarkan pada 23 Feb 2010 yang lalu di sini. Beliau juga membawa bersama wartawan Harakah bagi mengalih isu Kelantan ke negeri lain di bawah Barisan Nasional. Begitu juga PAS Johor juga turut membangkitkan isu yang sama dalam kenyataan media mereka di sini dan bersikap membisu dan kelu lidah apabila melihat krisis yang sama berlaku di Kelantan.

Penggunaan gambar gambar yang menunjukkan sungai kering cuba dikaitkan dengan kemurkaan Allah. Sedangkan mereka tidak sedar apa yang berlaku di Kelantan juga simbol kemurkaan Allah hingga seorang MB digelar tok guru pun gagal membawa air hujan melimpah dari langit untuk menyelesaikan masalah air rakyat Kelantan. Lagi memalukan Kelantan adalah negeri yang dihuni bangsa Melayu paling ramai yang sudah pun diperintah selama 20 tahun oleh PAS. Ketika diasak isu ini Exco Kelantan hanya menafikan perkara tersebut seperti berita di sini. Namun kenyataan beliau telah disanggah oleh pihak Hospital Besar Kota Bharu hari ini di sini http://www.utusan.com.my




Ini membuktikan bahawa gelaran TOK GURU yang direka cipta (bidaah dolalah) oleh PAS kepada Nik Aziz telah dibongkar oleh Allah melalui krisis ini. Ia membuktikan juga bahawa PAS bukan parti keramat dan hanya manusia biasa yang terlibat dalam politik dan bukannya manusia yang tinggi maqamnya di sisi Allah. Jika tidak tentu sekali masalah sebegini tidak akan berlaku di negeri yang pernah bergelar 'Serambi Mekah' satu ketika dulu. Lagi malang sekarang ini Kelantan lebih sesuai digelar 'Serambi Merekah' ekoran peningkatan kes sosial termasuk pembuangan bayi yang berlaku di merata tempat termasuk di masjid masjid di Kelantan selain masalah air yang berlaku di atas.

Mari kita baca laporan berita tentang betapa teruknya keadaan krisis ini hingga menjejaskan Hospital Besar Kota Bharu seperti laporan Bernama pada 1 Ogos 2010 di bawah -




KOTA BAHARU, 1 Ogos – Biarpun Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini merupakan antara pengguna terbesar Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dengan purata bil air RM35,000 sebulan, namun masalah air tetap membelenggu hospital itu bahkan krisis itu kini semakin kritikal.

Pengarah HRPZII, Datuk Dr Ghazali Hasni Md Hassan berkata hospital itu kini berdepan dengan situasi yang amat membimbangkan apabila masalah kekurangan air telah memberi implikasi besar terhadap perkhidmatan kepada purata 21,000 pesakit hospital itu setiap bulan.

“Masalah kekurangan bekalan air, isu yang dihadapi dah berlanjutan hampir setahun, sejak September tahun lalu dan menjadi begitu teruk sejak kebelakangan ini.

“Implikasi besar apabila perkhidmatan kita terjejas, HRPZII mempunyai dua fasa, fasa lama dan fasa baru, paling dikesali apabila masalah air ini banyak melibatkan fasa lama yang menempatkan unit bersalin dan wad kanak-kanak.

“Unit bersalin adalah antara unit yang tersibuk kerana setiap hari anggaran 30 sehingga 40 orang bayi dilahirkan yang memerlukan banyak penggunaan air, untuk membersihkan bayi iaitu membuang selaput di badannya, mencuci kain yang terkena darah dan juga membersihkan kelengkapan dan peralatan yang digunakan untuk setiap proses kelahiran,” katanya kepada pemberita pada hari Ahad.

Beliau berkata bagi wad kanak-kanak juga memerlukan penggunaan air yang banyak dan kekurangan bekalan air menyebabkan pesakit turut terdedah kepada jangkitan pelbagai jenis penyakit.

“Sebagai contohnya penggunaan inkubator untuk kanak-kanak, apabila kanak- kanak itu hendak ditukar ke unit lain maka inkubator itu perlu dibasuh dan dibersihkan terlebih dahulu untuk kegunaan kanak-kanak lain, apabila ketiadaan air, peralatan tidak dapat dicuci dengan bersih dan ini akan menggalakkan penyebaran pelbagai jenis wabak penyakit, begitu juga di wad dan unit lain,” katanya.

Dr Ghazali Hasni berkata permasalahan itu telah beberapa kali dipanjangkan kepada pihak AKSB sehingga diadakan perbincangan khas, bagaimanapun sehingga kini masalah itu menemui jalan buntu.

Bahkan, katanya setiap kali aduan diberikan, pihak berkenaan akan memberi jawapan yang sama iaitu mengatakan kemungkinan adanya kebocoran berlaku di tangki atau paip hospital itu.

Mereka (AKSB) kadangkala cuba menyatakan dalam hospital ada kebocoran, tetapi melalui pemerhatian pihak kita di paip dan tangki, tiada sebarang kebocoran berlaku bahkan bil air juga tidak meningkat atau mencecah ratusan ribu ringgit, satu perkara yang jelas akan berlaku sekiranya benar ada kebocoran,” katanya.

Katanya dalam tempoh beberapa bulan lalu bil air yang sebelum ini dicatatkan berjumlah RM35,000 sebulan telah menurun kepada RM25,000 dan RM26,000 menunjukkan penggunaan air di hospital itu adalah berkurangan.

Selain itu katanya, pihak hospital berkenaan juga telah mengambil inisiatif menukar paip-paip lama kepada paip baru di seluruh hospital berkenaan yang menelan kos sehingga RM500,000 bagi memastikan tiada kebocoran berlaku sehingga menyebabkan terjadinya krisis bekalan air itu.

Dr Ghazali Hasni berkata sejak semalam masalah itu dianggap paling teruk apabila tangki simpanan hospital itu kini berada pada paras 0.5 meter berbanding jumlah sepatutnya iaitu di paras dua meter sehingga gagal menyalurkan air ke wad-wad dan menjejaskan perkhidmatan terutama wad kecemasan, wad bersalin, wad kanak-kanak termasuk Unit Rawatan Rapi (ICU).

Justeru, beliau menyeru kerajaan negeri campur tangan menyelesaikan perkara itu kerana ia bukan sekadar untuk kepentingan 3,200 kakitangan hospital tetapi ia lebih kepada kepentingan pesakit yang terdiri dari seluruh rakyat Kelantan yang memerlukan rawatan dan perkhidmatan yang terbaik. – BERNAMA



Lagi membingungkan kita jika benar laporan ini http://gegarkelantan.net/ yang menyatakan AKSB (Air Kelantan Sdn Bhd) mampu membawa teknologi Jerman kepada rakyat di Hulu Kelantan di Jeli hingga menjana air bersih melebihi keperluan penduduk setempat, kenapa di tempat-tempat lain ia tidak dilaksanakan ? Kenapa tempat tertentu sahaja dibawa teknologi ini ? adakah ia diusahakan khas kepada penduduk pro PAS sahaja ?


Kesimpulannya : Isu ini akan menyakitkan hati rakyat dan sudah pasti mereka tentu mahukan penyelesaian kepada krisis air yang berlaku. Lagi memalukan ia berlaku ketika sebuah parti bernama Parti Islam SeMalaysia yang mendabik dada membawa imej Islam,diberi peluang dan mandat untuk memerintah Kelantan sejak 20 tahun lalu...


soalan maut saya kepada PAS : mu reti ko dok perintah negeri ni?


Lebih memalukan ialah apabila MB Kelantan dan Exco Negeri gagal meletakkan jawatan ekoran kegagalan mentadbir dengan baik Kerajaan Negeri hingga menimbulkan masalah krisis air ini....Sedangkan pembangkang sendiri sering membuat desakan untuk meletak jawatan terhadap mana mana pemimpin Kerajaan jika ada berlaku sebarang kegagalan dalam urusan pentadbiran...


Adakah selepas ini rakyat negeri saya akan terus mengundi PAS lagi kali ini pada PRU akan datang ?


Lu dan Gua pikir lah lagi lepas ini.



p/s : Jangan lupa baca artikel pedas tentang krisis air di Selangor oleh Blogger Unit Media Siber di sini http://unitmediasiber.blogspot.com/2010/07/disebalik-krisis-air-selangor-khalid.html





Sila baca juga kenyataan terkini HBKB yang menjawab balik penafian Exco Kerajaan Kelantan semalam dalam Utusan Malaysia di sini hari ini http://www.utusan.com.my/utusan/


KOTA BHARU 3 Ogos - Pengarah Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Datuk Dr. Ghazali Hasni Md. Hassan (gambar) menyangkal kenyataan Exco kerajaan negeri yang menafikan laporan bahawa hospital berkenaan mengalami krisis bekalan air yang kritikal.

Beliau sebaliknya mempertahankan kenyataannya sebelum ini bahawa bangunan lama hospital berkenaan yang turut menempatkan wad bersalin dan kanak-kanak, mengalami krisis bekalan air yang kritikal.

Katanya, ia berdasarkan kronologi krisis bekalan air yang dialami HRPZ II bermula pada 18 Julai lalu apabila paras air di tangki sedut (atas tanah) adalah 0.6 meter berbanding paras normal 2.5 meter dan paras kritikal dua meter seperti dipersetujui Suruhanjaya Perkhidmatan Air Nasional (SPAN) dan Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB).

Dua hari selepas itu, katanya, aduan telah dibuat kepada AKSB melalui aduan hotlinememaklumkan keadaan paras air tangki projek khas (bangunan lama hospital) kritikal.

"Keesokannya, sekali lagi aduan dibuat kepada AKSB bagi memaklumkan keadaan sama dan memohon bantuan tangki air dihantar segera tetapi Pusat Informasi dan Talian Aduan AKSB (Pintas) memaklumkan tindakan akan diambil selepas sehari aduan dibuat," katanya dalam kenyataan akhbar kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, kerajaan negeri menafikan laporan bahawa HRPZ II di sini mengalami krisis bekalan air yang kritikal hampir setahun lalu sehingga menjejaskan operasi dan perkhidmatan di hospital tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerja Rata dan Alam Sekitar negeri, Datuk Md. Anizam Abd. Rahman sebaliknya meminta pihak pentadbiran HRPZ II membuktikan dakwaan bahawa krisis tersebut benar-benar wujud sehingga ke tahap yang kritikal.

Dr. Ghazali berkata, pada hari yang sama, satu mesyuarat diadakan bagi membincangkan masalah antara pihak HPRZ II, SPAN, AKSB dan Radicare.

Beliau berkata, pihaknya sekali lagi telah membuat aduan mengenai masalah bekalan air di HRPZ II pada 22 Julai lalu.

Bagaimanapun, katanya, keadaan kembali meruncing pada 29 Julai apabila bekalan air semakin surut apabila paras air tangki projek khas berada pada paras 0.6 meter di bawah paras kritikal pada pukul 12 tengah hari, dan aduan dibuat melalui Pintas, sementara bekalan terputus mulai pukul 3 petang hingga lewat malam.

Masalah tersebut, katanya, berlanjutan sehingga keesokan hari iaitu pada 30 dan 31 Julai apabila keseluruhan wad di bangunan lama terputus bekalan air bermula pukul 3 petang hingga 9 malam.

Dr. Ghazali berkata, pihaknya sekali lagi membuat aduan kepada AKSB pada petang semalam dan memohon bekalan dipulihkan segera sehingga menyebabkan syarikat itu telah menghantar lori tangki air.

"Dengan kronologi di atas, adalah tidak benar seperti yang dilaporkan pihak HRPZ II tidak memaklumkan kepada AKSB mengenai gangguan bekalan air yang berlaku di wad lama yang mengandungi dewan bersalin, wad bersalin, wad orang kenamaan, wad diraja dan wad lain.

"HRPZ II juga ingin memaklumkan jumlah bayaran bil air yang dibayar bagi keseluruhan hospital adalah antara RM25,000 hingga RM35,000 sebulan dan tidak seperti yang dinyatakan oleh Md. Anizam," jelasnya.

Menurut Dr. Ghazali, penjelasan itu bagi memberi gambaran sebenar berkaitan isu air di HPRZ II yang berlarutan hingga hari ini agar pelanggan tidak keliru dengan fakta yang kurang tepat daripada AKSB.

"Kami di HPRZ II benar-benar berharap agar isu ini dapat diselesaikan secepat mungkin kerana keperluan air di sini amat penting terutama bagi menangani kes-kes kecemasan, bersalin dan pembedahan yang semakin meningkat demi menyelamatkan nyawa pesakit," katanya.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia ke wad dan dewan bersalin di HPRZ II yang kedudukannya lebih tinggi berbanding wad lain, mendapati ia masih mengalami masalah bekalan air.

Keadaan tersebut bukan sahaja menyulitkan kakitangan bertugas tetapi juga ahli keluarga pesakit yang menunggu serta ibu-ibu hamil yang hanya menanti masa untuk bersalin.

Menurut seorang kakitangan hospital, Pembantu Perawatan Kesihatan (PPK) terpaksa mengangkut air di hujung blok menggunakan troli beberapa kali sehari untuk ditempatkan di bilik air pesakit.

"Begitu juga di bilik air kakitangan, bilik sembahyang dan juga bahagian pantri. Masalah ini bukan sahaja menyukarkan pesakit malah kakitangan yang bertugas juga memerlukan air untuk membersihkan tangan sebelum dan selepas menyambut kelahiran bayi," katanya.

Seorang pesakit, Mia Sarbini, 31, yang sarat hamil dan mengalami kesakitan mengakui terpaksa menahan membuang air kecil kerana sukar tunduk dan menceduk air yang diletakkan di luar bilik air.

Tinjauan ke dewan bedah bersalin pula mendapati masalah sama berlaku dan beberapa kakitangan yang lebih lima tahun bertugas di sana memberitahu, krisis bekalan air kali ini paling teruk pernah dialami.

"Walaupun bilik pembedahan masih ada bekalan tetapi air amat diperlukan terutama di kalangan petugas yang terkena percikan darah ketika pembedahan dilakukan.

"Keadaan tentu bertambah sulit jika selepas pembedahan baru diketahui pesakit mempunyai masalah penyakit berjangkit seperti HIV, Hepatitis B dan lain-lain penyakit dan mereka memerlukan air untuk mandi dan membersihkan tubuh dari segala kotoran," katanya.

Bekalan air bersih Selangor dipolitikkan

"AIR nadi kehidupan, hargailah air untuk generasi masa hadapan." Demikian mesej yang tercatat dalam bil air yang dikeluarkan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) pada September lalu. Tidak ramai orang yang mempedulikan mesej ini.

Bagi kebanyakan penduduk Selangor, bil air Syabas sudah lama tidak diendahkan sejak Kerajaan Negeri Selangor melaksanakan skim bekalan air percuma 20 meter padu bernilai RM11.40 pada 1 Jun 2008.

"Menjadi hak rakyat Selangor untuk menikmati skim yang dianugerahkan oleh Kerajaan Negeri Selangor ini," kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dengan penuh bangga ketika ditemu ramah oleh media pada Majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri, di Jeram, Kuala Selangor pada September lalu.

Kata-kata Khalid itu jelas berbaur politik. Skim ini dijadikan strategi politik untuk memancing hati penduduk Selangor. Siapa yang tidak mahu air percuma. Pastinya banyak penduduk Selangor yang tersenyum selepas skim ini dilaksanakan.

Namun, mutakhir ini strategi politik Khalid ini memakan tuan. Kajian Sumber Air Negara (National Water Resources Study) baru-baru ini mendedahkan bahawa permintaan air bersih per kapita di Selangor dijangka lebih tinggi berbanding dengan Singapura mahupun Sydney.

Masakan tidak, ekoran skim bekalan air percuma, banyak orang yang tidak lagi menghargai air. Menyiram pokok bunga, mencuci lantai dan longkang rumah pun mereka menggunakan air yang dirawat. Maklumlah, 20 meter padu (bersamaan 20,000 liter) air bersih diberikan percuma.

Menurut Ketua Pegawai Operasi Syabas Datuk Lee Miang Koi melalui kenyataan medianya dalam laman web rasmi Syabas bertarikh 22 Julai 2010, catatan penggunaan meter air domestik di Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan Putrajaya bagi tempoh Januari 2009 hingga Ogos 2009 ialah sebanyak 216 liter per kapita sehari.

Sebagai perbandingan, secara idealnya di Asia Tenggara penduduknya menggunakan 80 liter air termasuk tiga liter untuk diminum setiap hari. Misalnya, rakyat Singapura yang sangat sensitif dengan penggunaan air menggunakan 155 liter, manakala Thailand 90 liter sehari.

Mengapakah rakyat kedua-dua buah negara ini menggunakan air yang jauh kurangnya daripada rakyat Malaysia? Mengapakah mereka boleh berjimat ketika menggunakan air? Jawapannya mudah, tarif air yang perlu dibayar oleh penduduk kedua-dua buah negara itu relatifnya jauh lebih mahal daripada rakyat Malaysia.

Di Selangor misalnya, pengguna hanya membayar RM0.57 sen per meter padu (1,000 liter) air bersih yang mereka gunakan, berbanding dengan Singapura (RM1.71 per meter padu) dan Thailand (RM1.09 per meter padu). Bahkan di Jakarta, tarif airnya ditetapkan pada harga RM2.17 per meter padu.

Sebaliknya, dalam krisis pembaziran air ini, kerajaan negeri Selangor melancarkan pula skim bekalan air percuma kepada penduduk negeri itu. Mereka rela membelanjakan RM234,119,559 sejak Jun 2008 hingga Jun 2010 untuk menyediakan skim bekalan air percuma bagi 20 meter padu kepada 3,436,702 orang penduduk Selangor. Adakah ini strategi bijak untuk mendidik rakyat supaya menghargai dan berjimat cermat menggunakan air bersih yang disalurkan ke rumah mereka? Sebenarnya tidak ada yang percuma dalam skim ini.

Ratusan juta ringgit yang dibelanjakan oleh Kerajaan Negeri Selangor untuk skim itu merupakan duit rakyat yang diperoleh daripada kutipan cukai dan hasil kerajaan negeri yang lain. Bayangkan, betapa besar manfaatnya jika duit ratusan juta itu dibelanjakan untuk pelbagai projek pembangunan rakyat di Selangor.

Khalid dengan lantang mendakwa bahawa Kerajaan Negeri Selangor di bawah pimpinan parti-parti pembangkang akan menjamin bahawa hak rakyat untuk terus menikmati tarif air yang rendah. Khalid tidak mempedulikan fakta yang membuktikan bahawa kenaikan kadar tarif air ini perlu dilaksanakan demi menampung kos operasi dan kos penggantian aset untuk menjamin pembekalan air yang berkualiti serta berterusan di Selangor.

Dalam akhbar Selangor Kini edisi kedua, September 2010, Syabas dituduh dan diasak dari pelbagai sudut ekoran pengumuman cadangan kenaikan tarif air. Syarikat itu digambarkan tidak ubah sebagai sebuah syarikat kapitalis yang hanya tahu mengaut keuntungan, gagal memberikan perkhidmatan terbaik dan merampas hak rakyat.

Bahkan, akhbar rasmi kerajaan negeri tersebut juga mendedahkan 'selera besar' Khalid untuk mengambil alih konsesi air daripada Syabas. Ironinya, Kedah dan Pulau Pinang yang juga di bawah pimpinan pakatan pembangkang baru-baru ini mengumumkan pula kenaikan tarif air.

Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), mulai 1 November lalu mengenakan 24 sen meter padu bagi air yang digunakan melebihi daripada peruntukan 35 meter padu pada setiap bulan. Alasan Kerajaan Negeri Pulau Pinang meningkatkan tarif air ini adalah untuk menggalakkan penggunaan sumber air secara bijak supaya tidak berlaku pembaziran kerana hanya pengguna yang menggunakan air berlebihan sahaja terlibat.

Di Kedah, Syarikat Air Darul Aman (SADA) mengumumkan kenaikan tarif air sebanyak 27 peratus. Alasan kerajaan negeri di bawah pimpinan Pas itu adalah untuk membayar balik pinjaman kepada Kerajaan Persekutuan sebanyak RM1.7 bilion. Selain itu, seperti juga Syabas, SADA mengakui bahawa kos merawat air semakin meningkat sehingga mereka bakal menanggung kerugian jika mengikut kadar tarif yang lama.

Situasi yang berlaku di Pulau Pinang dan Kedah ini cukup menunjukkan bahawa isu air di Selangor sebenarnya hanya dijadikan permainan politik. Kerajaan Negeri Selangor tidak mahu menaikkan tarif air kerana tindakan tersebut sangat bertentangan dengan strategi politik mereka memberikan air percuma demi memenangi hati rakyat.

Mereka tidak mempedulikan pembaziran air berlaku dalam kalangan pengguna air di Selangor kerana perkara yang lebih penting mereka perlu kelihatan seperti 'jaguh' dalam membela nasib rakyat. Bahkan, Syabas yang menerima pujian daripada banyak pihak kerana keupayaan dan kecekapannya menguruskan pembekalan air di Selangor, dituduh pula gagal melaksanakan tugas.

Lebih parah, Kerajaan Negeri Selangor sanggup memandang enteng amaran Kajian Sumber Air Negara mahupun kajian Syabas yang menunjukkan bahawa krisis air yang sangat meruncing akan berlaku di Selangor pada 2013. Mereka mendakwa amaran ini hanya propaganda Kerajaan Persekutuan.

Sebaliknya, Kerajaan Negeri Selangor dengan egonya, membuat kajian mereka sendiri dan mendakwa bekalan air di Selangor mencukupi sehingga 2019 dengan mengambil kira sumber air yang luar biasa iaitu air bawah tanah dan air hujan!

Berdasarkan hujah dangkal ini, Kerajaan Negeri Selangor melengahkan penyelesaian rundingan penstrukturan semula industri air Selangor berhubung dengan pelaksanaan projek pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 yang antara lain merupakan persiapan menghadapi krisis air di Selangor kurang tiga tahun lagi.

Kerajaan negeri dalam satu kenyataan media pada 1 September lalu, bertegas agar pelaksanaan Projek Langat 2 dilaksanakan pada 2019 dan menyarankan Kerajaan Persekutuan mengambil langkah tertentu seperti mengurangkan kadar kehilangan air tidak berhasil (NRW) dan pelaksanaan Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH). Ironinya, dalam isu NRW, Syabas telah berjaya menurunkan kadar NRW daripada 42.78 peratus (semasa pengurusan air Selangor diselenggarakan oleh PUAS sehingga 1 Januari 2005) kepada 33.9 peratus pada Disember 2007.

Tahap ini masih dapat dipertahankan oleh Syabas sehingga 32.36 peratus pada Disember 2009, walaupun ketika itu program kerja Syabas untuk tempoh tiga tahun (dari 2008 sehingga 2010) tidak dapat dilaksanakan kerana arahan daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) yang membekukan perbelanjaan modal.

Pembekuan ini akan ditarik balik selepas penstrukturan semula sektor air di Selangor selesai dilaksanakan. Isu pembekalan air bersih ini bukan sesuatu yang boleh dipolitikkan sesuka hati oleh sesiapa pun, tidak kira pakatan pembangkang mahupun Barisan Nasional.

Jangan sampai dek kerana terpedaya dengan pemberian air percuma mahupun dolak-dalik politik dangkal untuk meraih populariti, akhirnya penduduk Selangor terpaksa berbaris panjang untuk mendapatkan bekalan air.

Penulis ialah Timbalan Pengerusi Yayasan Ekonomi Sejagat.

1 comment:

  1. Saya ingin semua orang untuk membaca mesej ini dengan hati-hati. Saya sangat senang untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya di pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan kreditur internet palsu di laman web tertentu, saya telah diterapkan di beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah meminta saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapat pinjaman dari mereka, mereka adalah orang-orang yang salah. Saya kesakitan kerana hutang saya, dan saya membayar bayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang yang lebih besar. Saya sangat senang ketika teman saya mengatakan kepada saya bahawa dia mendapat pinjaman dari internet, dia adalah orang yang mengatakan kepada saya tentang syarikat pinjaman Theresa, dan saya mengajukan pinjaman sebanyak $ 100,000 USD Aku mengikuti semua prosedur, saya berfikir bahawa saya lakukan tidak akan mendapatkan pinjaman , tapi aku sangat senang ketika pinjaman saya diluluskan dan dihantar ke akaun bank saya langsung dalam masa 24 jam memohon. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya stabil secara kewangan ketika saya menulis mesej ini. Jadi jika salah satu dari anda berada di sini untuk mengajukan pinjaman, anda harus menghubungi theresaloancompany di Kesatuan E-mail, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman adalah nyata, yang lain adalah palsu. Cukup ikuti semua prosedur di syarikat pinjaman Theresa dan saya meyakinkan anda bahawa anda juga akan mendapatkan pinjaman anda seperti saya dan rakan-rakan saya. Anda mempunyai bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungi Theresa sekarang di e-mel mereka jika anda benar-benar memerlukan pinjaman theresaloancompany@gmail.com
    hubungi saya juga jadi saya boleh memberikan maklumat lebih lanjut tentang feyzilfatma@gmail.com
    Terima kasih telah membaca kesaksian saya dan saya berterima kasih kepada Tuhan Bantuan

    ReplyDelete