TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555

TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER. PLEASE TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER ALL OVER MALAYSIA. TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555. ESTABLISH A NETWORKING AMONG KELANTANESE BUSINESS COMMUNITY.

Sunday, November 28, 2010

ARTIKEL : MEMULIH SOKONGAN RAKYAT TERHADAP BN




Memulih sokongan rakyat

Oleh MUHAMMAD AFIFI ABDUL RAZAK

SEMUA orang telah sedia maklum bahawa Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 pada 2008 telah mencatatkan satu rekod yang sangat buruk bagi parti pemerintah, Barisan Nasional (BN) sejak merdeka.

Setelah kehilangan kuasa di Kelantan sejak 1990 kepada Pas, empat negeri lagi termasuk dua negeri tempat kelahiran dua bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi, jatuh ke tangan parti pembangkang.

Kedah kini dikuasai oleh Pas, Pulau Pinang oleh DAP, dan Selangor oleh PKR. Negeri Perak agak bernasib baik walaupun telah dikuasai buat seketika oleh pakatan pembangkang. Hasil daripada proses percaturan politik yang sangat kritikal, Perak akhirnya kembali ke tangan BN.

Walaupun BN masih berjaya membentuk kerajaan pusat pasca PRU ke-12 yang lalu, apa yang jelas di sini ialah sokongan rakyat terhadapnya semakin terhakis sedikit demi sedikit. Kemenangan BN dalam beberapa siri Pilihan Raya Kecil (PRK) baru-baru ini, walaupun sangat membanggakan, tetapi ia tidak boleh dijadikan kayu pengukur yang tepat terhadap sokongan rakyat kepada BN. Ini kerana PRU dan PRK mempunyai faktor-faktor mempengaruhi yang agak berlainan antara satu sama lain.

Dalam konteks PRU, ia bersifat sangat menyeluruh. Ini kerana PRU melibatkan seluruh negara berbanding dengan PRK. Apabila demikian, sudah tentu banyak pihak mempunyai kepentingan sendiri dan terselindung. Malah ‘nilai’ PRU adalah sangat besar kalau dibandingkan dengan ‘nilai’ PRK. Sebagai contoh, kita boleh menilai sendiri betapa pentingnya PRU di kawasan-kawasan Parlimen tertentu seperti Pekan, Pagoh, Bagan Datoh, dan mungkin Putrajaya, berbanding dengan kawasan-kawasan Parlimen lain seperti di Sabah dan Sarawak.

Apa yang pasti di sini adalah PRU ke-12 sudah pun berlalu dan BN telah kehilangan banyak negeri ke tangan pakatan pembangkang. Jawapan kepada persoalan ‘kenapa BN boleh tewas,’ sudah pasti kerana merosotnya sokongan rakyat terhadapnya. Tidak ada jawapan-jawapan yang lain. Justeru itu, untuk memastikan BN menang dan mengekalkan kuasanya di tangan kerajaan pusat menjelang PRU ke-13, aspek sokongan rakyat terhadapnya mesti ‘dipulihkan’ terlebih dahulu. Ini kerana tanpa sokongan rakyat, BN tidak akan mendapat jumlah undi yang mencukupi bagi melayakkannya membentuk kerajaan pusat di Putrajaya.

Senario pertambahan jumlah keahlian dalam kalangan parti-parti komponen BN misalnya tidak boleh dijadikan hujah yang kuat bahawa BN sudah diterima oleh rakyat. Parti-parti komponen dalam BN mungkin mempunyai jumlah keahlian yang ramai dan mungkin melebihi jumlah mereka yang menganggotai parti-parti pembangkang. Jika semua ini benar, bagaimana BN boleh kalah dan hilang empat negeri ke tangan pakatan pembangkang, selain jumlah undi yang diperoleh di negeri-negeri lain turut merosot dengan teruk.

Apakah mungkin ada segelintir ahli parti dalam komponen BN itu sendiri tidak mengundi calon BN dalam PRU ke-12? Jelas sekali di sini bahawa jumlah keahlian dalam parti tidak menggambarkan sokongan dan undi yang bakal diterima oleh sesebuah parti tersebut dalam PRU. Undi kepada sesebuah parti tersebut bukan sahaja datang daripada ahli parti, malah ia juga boleh datang daripada ahli parti pembangkang, dan mungkin juga daripada mereka yang tidak menjadi ahli kepada mana-mana parti politik.

Apa yang pasti ialah cara yang digunakan oleh BN sejak bertahun-tahun hingga ke PRU ke-12 yang lalu mungkin sudah layak dimasukkan ke dalam Muzium Negara. Untuk memastikan BN menang besar dan membentuk kerajaan pusat di Putrajaya menjelang PRU ke-13 akan datang, satu strategi politik yang sangat ampuh dan jitu mesti diwujudkan. Kita difahamkan bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak, selaku Pengerusi BN dan Presiden UMNO baru-baru ini telah menyebut mengenai satu bentuk ‘transformasi politik’ yang dikatakan bakal ‘mewarnai’ senario politik negara termasuklah dalam BN dan UMNO khasnya. Pun begitu, sejauh manakah berkesannya idea transformasi politik ini masih menjadi tanda-tanya.

Sebagai tambahan kepada idea transformasi politik ini, beberapa strategi lain mungkin boleh dipertimbangkan untuk mengukuhkan lagi idea transformasi politik yang sedia ada. Antara strategi-strategi tersebut ialah:

# Pertama, menyusun semula gerak-kerja semua parti komponen BN.

# Kedua, mengurangkan ‘publisiti percuma’ menerusi media cetak dan elektronik terhadap pakatan pembangkang.

# Ketiga, menyasarkan kempen ‘menawan hati dan minda’ pengundi dari kumpulan kelas pertengahan.

# Keempat, memberi keutamaan terhadap faktor calon ‘anak tempatan’ dalam PRU ke-13 akan datang.

# Kelima, memberi keutamaan terhadap persiapan bagi menghadapi PRU ke-13 daripada memberi keutamaan terhadap persiapan untuk kepentingan peribadi semata-mata, dan

# Keenam, mengurangkan campurtangan ahli keluarga, kaum kerabat, dan rakan taulan yang bukan ahli parti dalam hal ehwal pengurusan parti kecuali untuk tujuan-tujuan yang baik.

PRU ke-13 akan datang mungkin akan menjadi satu ‘perang besar’ antara BN dan pakatan pembangkang. Sehubungan itu, faktor calon seharusnya diberi pertimbangan yang serius. Hari ini, terdapat dua jenis calon untuk pilihan raya. Calon jenis pertama terdiri daripada golongan yang dikatakan mempunyai ‘kabel besar’ dengan pemimpin-pemimpin tertinggi parti dan biasanya datang daripada ‘atas’. Kadang-kadang, calon jenis ini juga disebut sebagai ‘calon payung terjun’.

Manakala calon jenis kedua pula terdiri daripada golongan yang karier politiknya bermula dari ‘bawah’ dan mempunyai sokongan yang sangat kuat daripada akar umbi parti. Calon jenis yang kedua ini biasanya lebih berkaliber untuk ‘kerja-kerja politik’ termasuk sebagai wakil rakyat berbanding dengan calon jenis yang pertama. Calon jenis ini juga lebih mengenali persekitaran dan penduduk serta semua masalah di kawasannya.

Sungguhpun begitu, setiap kali tiba musim PRU, calon jenis yang pertama inilah yang sudah pasti akan dinamakan sebagai calon parti dalam PRU berbanding dengan calon jenis yang kedua. Hujah ini bukan untuk menidakkan peluang semua golongan pelbagai peringkat dalam parti untuk dipilih sebagai calon dalam PRU, tetapi untuk seketika, khasnya untuk persiapan menjelang PRU ke-13 ini, saya berpendapat bahawa strategi meletakkan calon pilihan bukan dari akar umbi adalah satu strategi yang salah dan akan ‘memakan tuan’.

Calon jenis yang kedua, dari pilihan akar umbi ini, juga boleh disebut sebagai calon ‘anak tempatan’ mempunyai peluang yang lebih cerah untuk menang dalam PRU ke-13 nanti. Lihatlah contoh beberapa siri PRK yang dimenangi oleh BN di mana calon yang dipilih semuanya calon jenis yang kedua, dan bukannya jenis yang pertama.

Jelas sekali, usaha untuk memulihkan sokongan rakyat terhadap BN mesti dijadikan matlamat utama dalam usaha menjayakan proses transformasi politik. Tanpa sokongan yang kuat daripada rakyat, tidak mungkin BN akan mempunyai cukup undi untuk membentuk kerajaan pusat. Walaupun jangka masa untuk PRU ke-13 masih agak jauh, namun perancangan yang teliti mesti diadakan untuk memastikan momentum BN bagi menghadapi ‘perang besar’ PRU ke-13 ini dapat dikekalkan hingga ke harinya.

Penulis ialah Pensyarah Sains Politik di Program Pengajian Antarabangsa (INTAFF), Kolej

Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian

Antarabangsa (COLGIS), Universiti Utara Malaysia

28 Nov - 5 Dis : PAMERAN Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2010







Ambil manfaat daripada penganjuran MAHA 2010

PAMERAN Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2010 yang diadakan dari 26 November hingga 5 Disember ini bukan sekadar pameran yang menonjolkan hasil-hasil pertanian dan ternakan negara.

Ia lebih kepada itu memandangkan ia turut melibatkan penyertaan peserta dari luar negara. Kita berharap sebanyak 15 memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani antara usahawan tempatan dan luar negara sempena MAHA 2010 ini dapat dimanfaatkan oleh mereka yang menceburi bidang-bidang berkaitan.

Inilah yang kita mahu iaitu wujudnya kerjasama antarabangsa dalam membangunkan industri asas tani melalui penyertaan kira-kira 200 usahawan dari luar negara, selain 2,000 syarikat termasuk dari 22 negara yang mewakili benua Eropah, Afrika, Asia dan Asia Barat pada pameran tersebut.

Pameran yang diadakan dua tahun sekali ini juga jika dimanfaatkan sepenuhnya dapat membantu orang ramai memahami betapa pentingnya sektor pertanian dan penternakan kepada negara. Pemahaman itu perlu kerana dari situ akan terbit minat dan tanggungjawab untuk merancakkan kedua-dua sektor berkenaan demi kelangsungan hidup yang sejahtera rakyat negara ini.

Kita tahu betapa krisis makanan yang melanda dunia boleh mencetuskan pelbagai masalah seperti kekurangan bekalan makanan dan air bersih sekali gus menerbitkan pula masalah kesihatan ekoran kekurangan zat makanan terutama dalam kalangan kanak-kanak. Lihat sahaja contoh yang pernah dan sedang berlaku di beberapa negara di benua Afrika. Betapa sengsara dan menderitanya penduduk yang kelaparan, kurus kering dan berpenyakit.

Kesemua itu menyumbang kepada penurunan produktiviti apabila tidak banyak sumber-sumber yang boleh dimanfaatkan untuk keperluan negara terutama sumber tenaga manusia mahir.

Menyedari itulah, kita faham kenapa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapan perasmian MAHA 2010 di Serdang, Selangor, kelmarin, berkata, kerajaan akan mengadakan kerjasama strategik untuk mewujudkan tapak pengeluaran makanan di luar negara sebagai salah satu usaha meningkatkan bekalan makanan di negara ini.

Mungkin ramai beranggapan kenapa perlunya mewujudkan tapak di luar negara, sedangkan masih banyak tapak di dalam negara yang boleh dibangunkan untuk tujuan tersebut.

Namun, itulah pemikiran jauh ke hadapan Najib yang melihat usaha membangunkan tapak pertanian di dalam negara lebih mahal, berbanding dengan luar negara. Ini kerana keluasan tanah pertanian dalam negara kita tidak boleh diharap kerana banyak kawasan pertanian kini telah bertukar status menjadi kawasan perumahan dan kilang. Keluasan yang terhad itu memaksa kerajaan memikirkan alternatif lain yang lebih murah untuk dijadikan tapak pertanian. Lihat saja betapa luasnya kawasan sawah padi di Kedah yang merupakan Jelapang Padi Negara telah dibangunkan dengan projek perumahan.

Selain itu, usaha tersebut juga dapat memberi manfaat kepada negara kerana sudah tentu akan wujud pertukaran idea antara negara-negara yang terlibat. Manfaatnya tentulah akan berbalik kepada rakyat negara ini.

MAHA 2010 yang diadakan selama 10 hari ini juga seharusnya digunakan oleh ibu bapa untuk membawa anak-anak melawat tapak pameran. Sempena cuti sekolah sekarang, apa kata masukkan tapak pameran MAHA 2010 ke dalam kalendar percutian keluarga.

Memandangkan semakin banyak anak generasi sekarang tidak pernah melihat sawah padi, ayam, itik, kambing atau lembu kerana mereka membesar di bandar, maka inilah peluang terbaik untuk ibu bapa membawa anak-anak mengenali semua itu. Pasti anak-anak teruja melihat sesuatu yang tidak pernah dilihat walhal, setiap hari mereka makan nasi di rumah. Pada pameran ini juga, anak-anak akan diperkenalkan dengan varieti padi MR253 dan MR263 yang dilancarkan oleh Najib, kelmarin.

Lebih daripada itu, inilah juga peluang untuk kita mengenali teknologi terkini yang digunakan dalam sektor pertanian dan penternakan. Bagi golongan petani dan penternak, inilah juga peluang untuk mereka berkongsi idea dalam meningkatkan produktiviti melalui penggunaan benih, teknologi dan infrastruktur baru.

Justeru, sebanyak 15 penemuan baru daripada Jabatan Perikanan yang turut dipamerkan boleh diguna pakai oleh mereka sekali gus memberi pulangan lumayan dalam industri perikanan.
MAHA 2010 sedia peluang jadi usahawan tani moden

PAMERAN Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA 2010) di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia (Maeps) Serdang sekali lagi menjelma. Dalam kesibukan orang ramai terutama petani dan peladang dari seluruh negara melawat pameran yang diadakan, terselit beberapa individu yang bekerja di sektor awam dan swasta mengambil kesempatan mempergunakan kemahiran masing-masing untuk membuat sedikit keuntungan.

Sambutan terhadap pameran pertanian terbesar di negara ini, malah di Asia Tenggara membuktikan pertanian adalah satu bidang yang perlu diberi perhatian serius oleh generasi muda hari ini. Jangan jadikan MAHA umpama perhimpunan pemamer-pemamer dan tumpuan khalayak ramai semata-mata, tanpa kita mengutip sedikit faedah daripada penganjurannya.

Pesan ibu sering diingat, jika sebutir nasi jatuh dari pinggan, maka menitiklah setitis darah pesawah padi. Betapa ketika itu ibu mendidik anak-anak untuk menghormati jasa petani yang beliau sendiri tidak pernah temui. Namun generasi hari ini, ada yang langsung tidak boleh berbau nasi. Ada yang lebih betah makan stik mahupun burger resipi barat. Malahan ada generasi baru tidak berpeluang melihat petani dan sawah padi.

Pernah sekali seorang rakan dari Johor melawat kawasan sawah di Tanjung Karang yang ketika itu padi sedang menguning dan sedia untuk dituai.

Apa yang disaksikan ialah satu pandangan yang membuatkan kita terharu. Rakan tersebut terlalu asyik melihat sawah padi sehingga beria-ia merakamkan pemandangan dengan kamera digital. Kesimpulannya, dia telah makan nasi selama 30 tahun tetapi tidak pernah melihat sawah padi.

Maka peluang terbuka melawat MAHA 2010 perlu diambil oleh kita semua untuk mengenal apakah baja, benih, cara penanaman sesuatu produk pertanian termasuklah dua jenis padi baru yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin, MR253 dan MR263.

Dewasa ini kita melihat anak-anak kita dari peringkat sekolah rendah hingga peringkat ibu bapa berminat bermain Farmville di dunia siber. Alangkah baiknya minat di dunia maya itu diterjemah ke dalam dunia nyata. Farmville mengajar kita menjadi petani moden yang penuh bersistematik dengan cara yang menggembirakan sehingga kehidupan seharian dilalui seolah-olah kita menjadi petani yang sebenar.

Bezanya pemain permainan siber ini akan bergelak ketawa di atas kerusi, petani pula berhempas-pulas di sawah padi di bawah terik mentari. Sebaiknya pemain yang kreatif dan ekonomik ini melangkah ke dunia nyata dengan melihat sendiri MAHA yang bukan sahaja boleh menjana ekonomi, malah ia juga mampu meluaskan horizon mereka dalam bidang pertanian moden.

Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), kerajaan telah menguar-uarkan aspek memperkasakan pertanian baru. Ia bukan sahaja merangkumi aspek pertanian komersial dan bioteknologi, malah turut menekankan aspek pertanian sebagai satu perniagaan.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani melalui Menterinya Datuk Seri Noh Omar acapkali menguar-uarkan pertanian adalah perniagaan. Justeru, anak-anak muda di negara ini harus mengambil seberapa banyak ilmu yang mahal di MAHA yang tidak boleh diperoleh di dunia siber bagi menjadikan impian mereka menjadi usahawan tani yang berjaya menjadi realiti.

Di MAHA, para pengunjung bukan sahaja berpeluang melihat teknologi dari sebilangan pemamer, malahan boleh bertanya sendiri dengan mereka tentang semua aspek produk dan teknologi berkenaan. Ia bukan sahaja merangkumi aspek pertanian komersial dan bioteknologi, malah turut menekankan aspek pertanian sebagai satu produk yang boleh menerobos ke dunia global.

Kerajaan Persekutuan sentiasa berusaha mencari inisiatif baru dalam membangunkan sektor pertanian dan industri berasaskan tani demi memastikan pembangunan bidang terbabit seiring arus moden. Kemodenan ini memerlukan pembudayaan keusahawanan dalam pertanian supaya dapat melahirkan satu generasi usahawan bagi menerajui usaha menginovasikan bidang pengeluaran makanan dalam sektor pertanian.

Justeru, penganjuran MAHA 2010 perlu diambil peluang dalam setiap ruang oleh generasi muda yang hanya betah mengadap permainan ladang di dunia siber. Bagi memastikan kita dapat mewujudkan usahawan tani yang berjaya dan profesional, sewajarnya MAHA dianjurkan di seluruh negara dan tidak terhad di Serdang sahaja. Lokasi sekarang terlalu dekat dengan lebuh raya dan kemudahan letak kereta pula terhad. Diharap MAHA dapat diadakan di dunia tani sebenar seperti di Tanjung Karang.

Bak kata pepatah, jika ingin mengenali hidupan di laut, selamilah lautan dalam dan jika ingin jadi petani berjaya, selamilah kesusahan petani di sawah padi berlumpurnya sendiri. Pasti kita akan berjaya sebagai usahawan tani yang sebenarnya. Bukan hanya menggosok skrin berdebu di depan komputer sahaja. MAHA menanti untuk dikunjungi anak-anak muda.

Sunday, November 21, 2010

PM : KEPIMPINAN KITA DALAM MEDIA SOSIAL DALAM TALIAN



Kepimpinan Kita dalam Media Sosial dalam Talian

Posted in Blog • Community on Date November 21st, 2010 by Najib Razak | Comments 3 Comments

Pertama-tamanya, terasa seronoknya dapat kembali bekerja, setelah tidak datang bekerja disebabkan oleh masalah kesihatan hampir dua minggu lamanya. Dijangkiti cacar air pada usia sedewasa ini, adalah lebih bijak mendengar nasihat doktor dan berehat di rumah.

Namun begitu, limpahan ucapan dan doa semoga cepat sembuh daripada anda semua, kedua-duanya mengagumkan dan menjadikan saya terharu. Bukan hanya saya berasa tenang dengan niat positif rakan-rakan rakyat Malaysia saya, tetapi kenyataannya ialah kita masih boleh saling berhubung hampir-hampir masa itu juga. Sungguh tepat sekali, fenomena inilah yang saya harap dapat saya perkatakan pada majlis makan malam kita, dan tidak dalam keadaan yang amat dikesali ini.

Pada bulan sudah, penyiaran satu kajian global memperlihatkan bahawa rakyat Malaysia merupakan pengguna rangkaian sosial seluruh dunia yang paling banyak dan mempunyai purata kenalan rangkaian sosial yang paling ramai. Mengambil kira saiz penduduk kita yang sederhana, dan penembusan jalur lebar di dalam negara masih berkembang, kesediaan kita untuk menerima media sosial dan membina rangkaian sosial dalam talian kita mencerminkan tahap penerimaan yang tinggi di kalangan rakyat Malaysia yang saling berhubungan terhadap rakyat negara lain.

Patutkah kita berpuas hati dengan pengiktirafan ini? Memang ianya satu pencapaian yang baik kepada kita, namun saya percaya kita mempunyai kebolehan untuk mentransformasikannya supaya menjadi lebih hebat.

Beberapa bulan yang lalu, saya sedaya upaya saya telah mendesak supaya ada satu gerakan global untuk membawa suara golongan sederhana ke barisan hadapan, terakhir sekali pada bulan lepas, saya telah menyampaikannya di Sidang Kemuncak ASEAN di Hanoi. Ia merupakan mesej yang saya perkukuhkan dalam siaran-siaran di blog saya juga dengan alasan yang baik. Kita sebagai rakyat telah memperlihatkan dengan mampunya sudut pandangan golongan sederhana dalam semangat 1Malaysia, seperti mana yang ditunjukkan pada tahun kebelakangan ini berhubung isu-isu kedaulatan negara, toleransi agama, dan banyak lagi.

Maka itu, kesalinghubungan kita dalam talian yang luar biasa ini memperlihatkan satu peluang dan satu tanggungjawab kepada kita untuk berhubung sebagai golongan sederhana. Interaksi kita di ruang siber merupakan pernyataan diri kita sendiri sebagai individu dan rakyat Malaysia. Kekuatan kita tidak seharusnya terletak pada bilangan kenalan dalam talian yang kita himpun, tetapi pada bilangan dialog yang bijak, matang dan terbuka yang kita adakan dengan mereka. Kita harus mendahului dalam membimbing hubungan media sosial kita ke arah pembicaraan membina, sama ada di Facebook, Twitter atau rangkaian sosial lain yang menjadi pilihan. Setuju, terdapat dan akan ada kumpulan-kumpulan kecil yang menyebarluaskan ideologi dan tingkah laku yang ekstrem, tetapi jangan biarkan itu menjadi satu penghalang kepada, suara kesederhanaan dan Wasatiyyah kita. Janganlah kita dipesongkan untuk memberikan respons kepada provokasi dalam talian yang kasar dan tidak matang dengan tingkah laku yang sama; sebaliknya, marilah kita mengambil pendekatan yang paling baik mencerminkan integriti dan budaya kita sebagai satu bangsa. Kita harus mara ke hadapan, menggalakkan orang lain juga melakukan yang sama dan memperluaskan suara golongan sederhana. Ini merupakan ukuran kepada kemajuan kita ke arah membina daya pemikiran kelas satu, untuk menjadi benar-benar 1Malaysia.

Apa pula pandangan anda terhadap galakan satu budaya kesederhanaan dalam talian? Bagaimana kita menggantikan tingkah laku ekstrem pada rangkaian sosial dan maklumat kita dengan wacana yang lebih sederhana dan seimbang? Saya mengalu-alukan diskusi yang membina di laman web, Facebook dan Twitter saya, dan saya menyeru anda juga melakukan yang sama dalam rangkaian sosial dalam talian anda sendiri. Dari lubuk hati saya berharap, kita mampu memulakan satu gerakan di seluruh dunia dengan kehadiran kita dalam talian. Sementara itu, saya berharap dapat menetapkan satu tarikh baru bagi majlis makan malam kita yang tertangguh itu, dan harapan saya anda juga, seperti mana saya, tidak sabar-sabar menunggu majlis itu.

Tags: Moderates, Social Media, Wasattiyah

Share135 0 |
Perutusan Hari Raya Aidiladha »
3 Responses to Kepimpinan Kita dalam Media Sosial dalam Talian

1.
Proud To Be A Malaysian
November 21, 2010 on 9:28 pm

YAB Dato’ Seri, it is heartening 2 see d spirit of 1Malaysia gaining momentum, & d changes that r happening 2 sustain its acceptance. However, it is very unfortunate that only RTM appears 2 be wholeheartedly spearheading d cause of 1Malaysia. This is a national effort & every govt. agency need 2 play their role 2 promote 1Malaysia within their operations & assimilate d spirit of 1Malaysia as part of their work ethics & interaction with d people. Private sector must also heed d call of 1M’sia. TQ
Reply
2.
mike
November 22, 2010 on 2:15 am

More open government, greater transparency. Allow citizenry to read and understand government policies. Let us feel we have a stake in the country.

Instead, what we have today is still leadership by force (I am strong, you are weak) or policy by obscurity (much like security by obscurity). Neither works.

For eg, the PR team for this very site. Why restrict comments to limited characters on this page? Do you want feedback or limited feedback? You ask for feedback, then ask us to shut up. Why?
Reply
3.
sunder
November 22, 2010 on 7:13 am

Dearest PM, We do have individuals who smear our country’s policies and progress online.They feel ‘invisible’ because its only online.Valuable discussions and criticisms on any issue can be healthy online.My request is under your leadership sir,is that we answer them.’Follow the tide’.The frustrated lot will eventually realize and come back to us.Our 2nd PM saw the economic imbalance and brought NEP.Now everyone benefits.Your vision will be achieved with direct discussions with us sir!

ARTIKEL : APA AGENDA EKONOMI MELAYU?



Apa agenda ekonomi Melayu?

Oleh Dr. Noor Azlan Ghazali

Saya mengajukan persoalan ini kepada orang Melayu dan juga keseluruhan rakyat Malaysia. Apakah agenda ekonomi orang Melayu? Soalannya ringkas tetapi jawapannya mungkin tidak semudah yang disangka.

Mencabar dan menguji keupayaan kita untuk berbicara mengenai sesuatu yang amat penting secara terbuka. Mungkin bukan sahaja orang Melayu, tetapi rakyat berbangsa Cina, India, dan lain-lain juga ingin tahu.

Bukan perkara asing lagi untuk semua rakyat Malaysia. Kedudukan ekonomi Melayu adalah perkara pokok dalam proses pembangunan negara. Sejauh mana kemajuan yang dicapai dianggap memuaskan sebahagian besarnya secara langsung atau tidak tertakluk kepada sejauh mana ia mampu melonjakkan status sosio-ekonomi orang Melayu. Apa tidaknya, asalnya Malaysia adalah Tanah Melayu. Sekitar 54 peratus penduduk Malaysia berbangsa Melayu.

Sejarah telah menempatkan orang Melayu dan beberapa bangsa yang lain sebagai masyarakat bumiputera tanpa mengenepikan hak rakyat Malaysia dari bangsa lain. Pastinya sebarang perubahan yang dilaksanakan semestinya mengambil perhatian yang besar kesannya ke atas orang Melayu. Tajuk ini tajuk negara. Ia wajar dibincangkan di pelantar utama di Putrajaya bukan sekadar di medan-medan kecil dan terpinggir. Semua rakyat Malaysia khususnya barisan pemimpin harus memahami, berasa selesa dan bertanggungjawab membincangkan tajuk ini.

Dalam setiap aspek pembangunan; sistem pendidikan, pembangunan industri, kemajuan wilayah, pembangunan keusahawanan, dasar kewangan, proses globalisasi dan sebagainya, penilaian bagaimana ia mengesani masyarakat Melayu sering menjadi pengukur penting, dalam menggubal dan membuat keputusan sama ada untuk diteruskan ataupun sebaliknya.

Begitulah hakikatnya rentak pembangunan negara kita. Tiada apa yang perlu diselindungi. Di samping konteks negara, polisi pembangunan sememangnya perlu dianalisis dalam konteks kemajuan bangsa Melayu. Adakah kita mempunyai kepakaran untuk melaksanakan penilaian ini? Secara sistematik dan profesional didasari pada asas ekonomi dan fakta yang kukuh.

Kesepakatan dalam pembangunan

Namun, ini bukannya lesen untuk membantutkan pertumbuhan ekonomi negara. Ini bukan juga lesen untuk menghalang rakyat berbangsa lain dari terus melonjak ke hadapan. Dalam negara berbilang bangsa seperti Malaysia, semangat maju bersama mesti dipupuk dan dipegang kukuh. Perhatian utama ialah bagaimana kek ekonomi negara dapat diperbesarkan. Sebaik yang boleh semuanya menang belaka, Melayu suka, Cina gembira, India ceria, Kadazan girang, Iban riang.

Pengukuhan ekonomi negara memerlukan kesepakatan. Umpama dalam peperangan, yang nak ditewaskan musuh bukannya rejimen yang lain. Malaysia berhadapan dengan cabaran besar. Arus globalisasi dan kemajuan teknologi yang begitu pantas menghambat kita. Strategi perlu diatur segera. Sedar atau tidak, negara Vietnam yang dahulunya di tahun 1980 hampir tidak langsung ( 0 peratus) menerima pelaburan asing yang melabuh ke Asia Tenggara kini sudah menerima pelaburan asing yang hampir sama jumlahnya dengan jumlah yang diterima oleh Malaysia. Terkejut, gundah, pedih, risau, semuanya ada.

Malaysia kini di persimpangan yang amat penting. Model Baru Ekonomi (MEB) menjadi pertaruhan besar kita. Tahun 2020 hanya tinggal 10 tahun lagi, tempoh yang pendek bagi tujuan pembangunan. Sejarah mengatur medan politik negara berdasarkan kumpulan bangsa. Selagi ini medannya, maka wajarlah setiap bangsa mengatur strategi masing-masing tetapi bersyarat mesti seiring dengan strategi pembangunan negara. Kemudiannya diharmonikan agar jangan ada yang tertembak sesama sendiri. Mungkin ini satu cabang 1 Malaysia yang perlu digembelengkan.

Strategi 'co-opetition', berkerjasama dan bersaing secara serentak secara sihat baik untuk Malaysia. Dengan 53 tahun kemerdekaan, Malaysia sudah cukup matang untuk membangun secara majmuk, berkompromi dan memenuhi kehendak semua pihak secara saksama. Di sudut mata dunia, inilah antara keunikan dan kekuatan Malaysia yang disegani. Serata dunia kita menjaja Malaysia Truly Asia. Kalau ia berjaya untuk pelancongan, mengapa tidak untuk kemajuan semua bangsa. Jangan beremosi tetapi meletakkan fakta dan asas yang jelas bagi menterjemahkan sesuatu hasrat.

Ke manakah ekonomi orang Melayu?

Ke mana agaknya nak kita tuju? Apakah hasrat ekonomi orang Melayu? Apakah ukuran terbaik mengukur kejayaan ekonomi orang Melayu? Kalau ditanya sebahagian besar rakyat Malaysia, jawapannya, 30 peratus! Versi terkini ada pula yang kata 50 peratus, 60 peratus dan bermacam lagi. Benarkah kalau penguasaan ekuiti 30 peratus dicapai kita dianggap berjaya dan selesa? Bagaimanakah semua ini akan tercapai? Apakah strategi dan agenda kita? Masih tidak jelas. Apa pun pengiraan dan kewajaran di sebalik angka-angka peratusan penguasaan ekuiti ini, apa yang perlu dilaksanakan masih samar untuk diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan yang berkesan.

Kalau kita membina rumah tentu ada pelan dan susun atur pembinaannya. Sebelum mula membina kita sudah mula melakar dan membayangkan bagaimanakah bentuknya apabila siap nanti. Pembinaan dirancang dan dilaksanakan secara berperingkat. Cepat atau lambat bergantung pada usaha kita. Mesti ada koordinasi yang baik. Tidak boleh dibina bumbung tanpa ada tiangnya. Tidak boleh dibina tiang tanpa ada tapaknya. Siapakah yang melakar pelan rumah ekonomi orang Melayu? Bagaimanakah rupanya rumah ekonomi orang Melayu yang hendak dibina? Siapa yang bertanggungjawab membina dan memantau pembinaannya? Di manakah tiang dan tapak rumah ekonomi orang Melayu?

Kita memerlukan satu pelan strategik yang komprehensif dengan terjemahan keberhasilan yang jelas, difahami dan disokong semua. Kita seharusnya mempunyai kesepakatan dalam pelan ini. Rumah ekonomi orang Melayu besar sifatnya-bagai istana. Banyak 'pekerja' yang terlibat-pendidik, usahawan, ilmuan agama, ahli sains dan teknologi, pakar kewangan, perancang pembangunan, pembina infrastruktur, aktivis budaya, dan sebagainya. Setiapnya berfungsi secara berbeza tetapi dengan pelan yang jelas kita mampu membina, memantau, menilai dan menyemak kemajuan sepanjang pembinaan istana ini. Tidaklah istana yang diharap tetapi pondok jadinya.

Agenda Strategik Ekonomi Melayu: Penyertaan-Pemilikan-Penguasaan (3P)

Dalam tempoh 53 tahun Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah memberi impak yang besar kepada peningkatan sosio-ekonomi orang Melayu. Jangan dinafikan kemajuan yang dicapai. Hidup kita lebih selesa. Pada tahun 2009, pendapatan bulanan purata isi rumah bumiputera ialah RM3,624. Benar, dari segi jumlah masih lebih rendah dari bangsa China (RM5,011) dan India (RM3,999). Ini bukan bererti kita lemah. Jangan salah tafsir data purata ekonomi ini. Bumiputra merupakan komposisi terbesar dan begitu tersebar sifatnya. Yang lebih penting walaupun komposisi kita besar, dalam tempoh lima tahun yang lepas (2004-2009), berbanding bangsa lain, pertumbuhan tahunan purata pendapatan bumiputra mencatat kadar tertinggi iaitu enam peratus (China: 2.5 peratus dan India:3.0 peratus). Ini petanda yang amat baik menuju ke arah keserataan nilai.

DEB serampang bermata dua. Yang pertama jelas kemajuannya. Pada tahun 2009 kadar kemiskinan ialah 3.8 peratus jauh menurun dari lebih dari 50 peratus awal 70-an. Usaha membasmi kemiskinan perlu diteruskan. Perhatian dan tenaga kita perlu dikerah pada yang mata yang kedua, perihal struktur dan penguasaan kek ekonomi rakyat Malaysia.

Agenda ekonomi Melayu perlu bersifat strategik. Keberhasilan apa jua langkah memajukan ekonomi orang Melayu perlu menuju ke matlamat akhir yang sama iaitu mencapai kedudukan ekonomi yang mantap dan lestari, mempunyai organiknya yang tersendiri untuk terus mengukuh. Dengan pencapaian ini kita perlu secara teratur dan dan terancang berani melepaskan tongkat polisi afirmatif kerajaan tanpa menjejaskan apa yang telah dicapai. Polisi afirmatif jangan dibuang langsung tetapi digunakan sebagai jaringan keselematan bagi yang memerlukan. Untuk menjadi strategik dan membenih sifat organik, agenda ekonomi Melayu perlu mensasarkan kepada 3P: Penyertaan, Pemilikan, dan Penguasaan.

TALENT CORPORATION




Pertimbangan Talent Corporation

Oleh Saranan Salleh

PENUBUHAN Perbadanan Bakat (Talent Corporation) yang diumumkan oleh Perdana Menteri semasa pembentangan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) sememangnya sesuatu yang ditunggu pelaksanaannya.

Setakat ini tidak banyak yang diketahui tentang bentuk dan kerangka perbadanan ini selain bertujuan untuk memujuk rakyat Malaysia yang berkemahiran yang berhijrah keluar negara sama ada bekerja atau pun berniaga di luar negara.

Angka yang kita difahamkan ialah dalam lingkungan 300,000 orang rakyat Malaysia sedang bekerja di luar negara. Kita memerlukan dalam lingkungan 3.3 juta tenaga kerja untuk mencapai hasrat melaksanakan 131 projek titik kemasukan yang telah dihuraikan di bawah 12 Bidang Ekonomi Utama Nasional (NKEA) dalam Program Transformasi Ekonomi yang telah pun dilancarkan.

Ada beberapa perkara yang wajar diambil kira oleh pihak kerajaan dalam pembentukan Talent Corporation ini. Utamanya ialah apakah kita sudah mempunyai suatu pangkalan maklumat tentang pakar dan tenaga mahir kita di dalam negara yang mungkin mempunyai kemahiran dan pengalaman setanding dengan mereka yang telah berhijrah keluar negara.

Misalnya, kita mempunyai ramai ahli profesional dan akademik yang telah berjaya dalam pelbagai bidang, malahan mencipta pelbagai inovasi yang menerima pengiktirafan daripada badan-badan luar negara.

Kedua, kerap kali pencapaian ahli akademik, profesional atau ahli sains kita ini jarang diberikan pengiktirafan oleh orang kita sama ada pihak awam mahu pun swasta. Oleh itu tidak hairanlah kalau orang kita bertembung dengan sesuatu di luar negara yang diiktiraf oleh kerajaan luar negara dan dijadikan seperti sesuatu lambang kemegahan negara tersebut. Bila ditanya siapa penciptanya. Jawapannya ialah orang Malaysia.

Walaupun andaian utama rakyat kita berhijrah keluar negara adalah kerana bayaran gaji atau peluang-peluang yang lebih lumayan, banyak lagi faktor lain yang membuatkan mereka ini sanggup meninggalkan tanah tumpah darah mereka dan mencuba nasib di tempat orang.

Faktor pendidikan untuk anak-anak sentiasa dikatakan sebagai alasan utama mereka yang membuat keputusan berhijrah keluar negara. Mereka melihat kurang tumpuan diberikan kepada pendidikan dalam bahasa Inggeris salah satu perkara yang dilihat meletakkan sistem pendidikan kita ketinggalan.

Tidak banyak yang dapat mereka lakukan selain daripada melahirkan protes mereka dengan membawa keluarga mereka berhijrah keluar negara.

Apa juga alasan utama kita dalam mengekalkan sistem pendidikan kita yang ada sekarang, tetapi kepada sesetengah mereka yang berhijrah, masa depan pendidikan anak-anak mereka adalah penting.

Kemudian kita bercakap pula tentang persekitaran dan budaya kerja yang terdapat dalam dalam pekerjaan sama ada di sektor awam atau di sektor swasta. Diskriminasi terhadap sesuatu golongan bangsa masih kekal. Kadang-kadang kita lihat dengan jelas hanya di jawatan teratas sahaja diketuai oleh sesuatu golongan tetapi di peringkat pengurusan dan pertengahan dikuasai oleh sesuatu golongan lain.

Oleh itu peluang untuk naik pangkat dan bonus selalunya terhad. Kadang kala syarat-syarat yang bertujuan untuk menafikan sesuatu golongan daripada memohon sesuatu pekerjaan seperti kefasihan bertutur dalam sesuatu bahasa ibunda orang lain terdapat dalam sektor swasta.

Tidah hairan jugalah kalau ada sesetengah syarikat termasuk syarikat antarabangsa yang gemar menawarkan skim pemisahan sukarela bagi anggota kerja yang telah berkhidmat beberapa tahun untuk berhenti supaya dapat diganti dengan orang baru yang gaji mereka lebih rendah. Alasan yang kerap diberi ialah keadaan ekonomi yang meleset.

Untuk memujuk mereka yang telah berhijrah keluar negara ini tentulah ada sesuatu pakej yang menarik bakal ditawarkan kepada mereka. Kita mengharapkan apa jua pakej yang bakal ditawarkan mengambil kira tahap kemahiran, kelayakan dan pengalaman ahli-ahli profesional, akademik dan mereka yang berkemahiran dalam negara kita supaya kita tidak menghadapi keadaan yang sama yang dihadapi oleh Taipeh dulu semasa tujuan mereka mengajak rakyat mereka yang berkemahiran untuk balik.

Suatu protes besar-besaran oleh mereka yang berkemahiran dari dalam negeri disebabkan terdapat suatu ruang perbezaan pakej yang luas antara mereka dari luar dan mereka dari dalam negeri yang mempunyai kelayakan dan pengalaman yang sama.

Mungkin pihak yang bertanggung jawab atas kejayaan Talent Corporation ini sudah memikirkan perkara-perkara yang sebegini, termasuklah siapa yang hendak dipujuk balik.

Faktor pemilihan utama tentulah tahap kemahiran. Misalnya dalam skala 1 sehingga 10 sesuatu angka secara objektif boleh diberikan ke atas tahap kemahiran orang yang ingin dipujuk balik itu. Tentulah dalam segala-galanya, ketelusan pemilihan menjadi kehendak utama.

Kita pun tidak mahu dalam keinginan untuk memujuk balik rakyat, kita lupa mereka yang telah pun melupuskan kerakyatan mereka. Apatah lagi hanya mereka daripada sesuatu golongan sahaja yang menjadi pilihan untuk dipujuk balik.

Disebabkan usaha ini begitu penting kepada masa depan negara, mungkin boleh difikirkan suatu soal-selidik diajukan kepada mereka yang telah dikenal pasti rakyat Malaysia yang berkemahiran tentang apakah yang menjadi faktor-faktor penting kepada mereka untuk kembali balik ke negara ini.

Jawapan-jawapan mereka ini perlu diteliti dan dilihat dari sudut apakah dapat dipenuhi oleh kerajaan atau tidak. Dalam merealisasikan hasrat ini gabungan awam dan swasta diperlukan dalam menggubal sesuatu pakej.

Apakah definisi bakat yang bakal digunakan? Tentulah apa jua bakat yang kita maksudkan mestilah padan dengan keperluan negara.

Terlalu banyak insiden yang mana kita difahamkan yang sesuatu bidang kemahiran itu diperlukan dengan jumlah yang begitu besar seperti IT, tetapi graduan kita yang berkelulusan IT tidak dapat memenuhi keperluan tersebut kerana apa yang mereka pelajari tidak selaras dengan keperluan industri. Begitu juga pakar-pakar yang bakal mengadili bakat yang diperlukan diharap tidak berat sebelah dalam pengadilan mereka.

Beralih kepada perkara yang lain, saya bersetuju dengan pandangan Tun Dr. Mahathir Mohamad tentang Hot Money atau wang panas yang sedang memasuki pasaran saham kita. Kemasukan ini adalah ekoran daripada kejatuhan dolar Amerika berbanding dengan beberapa mata wang di rantau ini termasuk mata wang kita.

Keputusan kerajaan Amerika Syarikat untuk mencetak AS$600 bilion untuk disuntik ke dalam ekonomi mereka yang belum pulih sepenuhnya. Ini menyebabkan banyak mata wang di rantau ini yang nampaknya semakin kukuh tetapi sebenarnya mata wang Amerika semakin lemah.

Pengurus dana luar tidak akan melepaskan peluang begini kerana dengan harga saham yang rendah dan mata wang yang tinggi, mereka boleh meraih dua keuntungan. Satu, daripada kenaikan harga saham dan kedua, daripada kenaikan mata wang.

Mereka akan menjual saham yang mereka beli apabila harga saham tersebut telah mencapai suatu kemuncak. Kita kena ingat apa yang berlaku pada krisis kewangan 1997/98 apabila berlaku gelombong hartanah di Thailand yang dikejar sehingga ke tahap yang terlalu tinggi pecah. Frasa yang kerap digunakan dalam bahasa Inggeris ialah People have short memories atau manusia cepat lupa.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)
Ekonomi Malaysia boleh tumbuh lebih 6%
22/11/2010 1:00pm

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Ekonomi Malaysia boleh melangkaui pertumbuhan enam peratus tahun ini meskipun persekitaran luar yang mencabar, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kita bermula dengan enam peratus, jadi kita akan melangkui enam peratus. Malah, kebanyakan penganalisis menjangka tujuh peratus atau lebih sedikit daripada tujuh peratus tahun ini," katanya di sini hari ini.

Mengenai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) suku ketiga, yang bakal diumum kemudiannya hari ini, beliau berkata: "Saya tidak mahu mencuri perhatian kerana pengumuman akan dibuat. Saya tahu angkanya.

"Pada suku kedua, kita jangka pertumbuhan kita masih boleh kita pertahankan tetapi kadarnya menurun sedikit kerana persekitaran luar, maknanya pertumbuhan sektor pembuatan bergantung kepada permintaan daripada negara-negara maju.

"Ekonomi mereka tidak tumbuh dengan kadar yang begitu memberangsangkan sebab itu angka kita berhubung dengan sektor pembuatan, tidak tumbuh begitu tinggi," katanya ketika mengulas sama ada pertumbuhan ketiga akan lebih baik berbanding suku ketiga.

Bagaimanapun, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, pada keseluruhannya, unjuran pertumbuhan tahun ini berjaya melepasi sasaran yang telah ditetapkan. - Bernama

Pindaan demi kepentingan rakyat berbilang kaum

APA yang dilakukan Barisan Nasional (BN) yang meminda perlembagaannya semalam di Kuala Lumpur membuktikan kesungguhan kerajaan menjayakan gagasan 1Malaysia.

Ia bukan sekadar memperlihatkan dasar insklusif BN yang membuka pintu kepada sesiapa saja yang percaya kepada prinsip dan perjuangan parti itu, malah lebih daripada itu.

Dengan pindaan perlembagaan itu, orang ramai yang percaya kepada prinsip dan perjuangan parti-parti komponen BN tidak perlu menjadi ahli UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan lain-lain. Sebaliknya, mereka hanya perlu mendaftar sebagai ahli bersekutu atau ahli bergabung untuk bersama BN meneruskan perjuangan dalam memastikan kehidupan rakyat terus dibela dan sejahtera tanpa perlu berbalah pendapat antara kaum-kaum di negara ini.

Ini satu perkembangan baik, lebih-lebih lagi sejak kebelakangan ini, pemimpin parti komponen BN asyik bercakap tentang perjuangan yang memihak kepada satu kaum sahaja.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengumumkan pindaan perlembagaan itu semalam berkata, ia dipersetujui sebulat suara oleh barisan kepemimpinan semua parti komponen BN.

Seperti kata Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek, parti tersebut bersetuju dengan pindaan tersebut demi kebaikan BN sendiri, manakala Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu pula berkata, keputusan itu selaras dengan janji kerajaan untuk mengutamakan rakyat.

Slogan 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' yang dilaung-laungkan selama ini kena dengan perubahan yang berlaku ini. Sememangnya, barisan pemimpin BN sentiasa bersikap terbuka menerima sesiapa sahaja yang ikhlas berjuang bersamanya demi kepentingan rakyat tanpa mengira kaum, agama, budaya dan tahap sosio ekonomi. Itulah perjuangan sebenar di negara ini yang mempunyai masyrakat berbilang kaum.

Mungkin apa yang perlu dilakukan selepas ini adalah berusaha menarik sebanyak mungkin penyertaan daripada individu pelbagai kaum untuk menjadi ahli terutama daripada golongan profesional. Kita tahu kebanyakan profesional tidak mahu terikat dengan mana-mana parti yang bersifat perkauman dan langkah membuka keahlian untuk menjadi ahli bersekutu atau ahli bergabung ini ternyata satu langkah yang dapat menarik lebih ramai golongan tersebut menyertai BN.

Begitu juga, mewujudkan Kelab Sahabat BN dan Kelab Rakan Muda BN dijangka dapat menarik pelbagai lapisan masyarakat menyertai BN. Namun, apa yang kita harapkan adanya usaha yang aktif dalam menarik belia menjadi ahli.

Selain itu, langkah mengubah logo dan warna lambang BN dilihat sebagai satu langkah yang dapat menyemarakkan kekuatan serta membangkitkan semangat barisan ahli dan pemimpin parti-parti komponen dalam menyiapkan diri menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Memang ada kebenarannya bahawa mengubah sesuatu yang lama kepada yang baru dapat membantu menyegarkan kembali kelesuan yang mungkin dialami oleh segelintir ahli. Ia bolehlah diibaratkan seperti sebuah rumah yang telah diubah suai dengan memberi cat baru yang lebih menyerlah dan segar.

INVITATION : 30TH NOVEMBER: Technopreneur Innovation Open Day - 4th -



Would like to INVITE whoever interested;

Subject: Technopreneur Innovation Open Day - 4th -

Dear Sir/Madam,

We are pleased to inform you that, Technology Park Malaysia Corporation Sdn Bhd (TPM) in collaboration with MSC Malaysia is organizing a series of Technopreneur & Innovation Open Day (TIOD) for the year 2010. The 4th series will be held at Resource Centre Building, TPM on Tuesday, 30 November 2010, at 9.30am – 5pm.



In this regard, may we cordially invite and welcome you and your company to participate for the 4th series of TIOD as one of our panel advisor or consultant for the program. This program is a networking platform which serves as ‘one-to-one’ advisory session for technopreneurs & incubatees to understand How Important Protecting the Intellectual Property for The Business, Financial Products & Services and seeks clarifications on challenges & issues pertaining to their business.



We are deeply honored to have you and your representative at this 4th series. Please do not hesitate to call me at 03-8992 3000 for any enquiry.

Thank you.
Regards,

Razana Nawawi

Executive

TPM Corp. Sdn Bhd

Tel no: 03-8992 3000 ext: 3008

Fax no:03-8998 4010

BELIA MALAYSIA! DASAR BELIA NEGARA!







AKTA BELIA NEGARA
http://www.kbs.gov.my/dokumen/pekeliling/akta_Belia_bm.pdf

MAKLUMAT AM

Objektif
Mewujudkan belia Malaysia yang memiliki peribadi yang bersepadu dari segi rohaniah, akliah dan jasmaniah, bertanggungjawab, berdikari, bersemangat sukarela dan patriotik serta menjadi penggerak kepada kemajuan dan kemakmuran bangsa, agama dan negara selaras dengan wawasan 2020.

Visi
Masyarakat belia yang wujud pada tahun 2010 akan mempunyai pelbagai pengetahuan, kemahiran, mengamalkan nilai-nilai murni melalui gaya hidup berkualiti serta menampilkan semangat patriotisme dan kesukarelaan yang tinggi bagi menghadapi cabaran globalisasi sebagai penyumbang utama pembangunan sosial dan ekonomi negara.

Misi
Membina generasi belia yang berketerampilan dalam bidang kepimpinan, keusahawanan, kemahiran dan pengurusan organisasi dengan pemupukan nilai-nilai murni dan gaya hidup yang berkualiti bagi memperkukuhkan integrasi nasional dan identiti bangsa Malaysia selaras dengan wawasan 2020.

Fungsi

1.
Menyediakan program keilmuan dan latihan kepada generasi muda yang dianjurkan bersama oleh sektor awam, sektor swasta, pertubuhan belia dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang lain
2.
Mengukuhkan program pembangunan kepimpinan dan bina sahsiah bagi membina kekuatan diri, institusi keluarga, keagamaan dan kemasyarakatan supaya generasi belia dapat berperanan dengan berkesan
3.
Memantapkan program latihan keusahawanan, ICT dan menyediakan kemudahan serta peluang perniagaan kepada golongan belia supaya mereka mampu berdikari dan membina kerjaya yang cemerlang
4.
Mengupayakan pertubuhan belia supaya dapat menarik minat golongan belia serta masyarakat untuk menyokong dan menyertai aktiviti belia
5.
Meningkatkan semangat sukarela dan patriotisme serta memberi kefahaman tentang konsep persejagatan atau globalisasi serta hubungan antarabangsa dikalangan belia
6.
Menggalak, melaksana dan menyediakan kemudahan serta aktiviti gaya hidup aktif dan sihat dikalangan generasi muda

Piagam Pelanggan

Bahagian pembangunan belia, Jabatan Belia dan Sukan Negara akan berusaha ke arah melahirkan masyarakat belia yang lengkap dengan pelbagai pengetahuan, kemahiran, mengamalkan nilai-nilai murni melalui gaya hidup berkualiti, menampilkan semangat patriotisme dan kesukarelaan yang tinggi bagi menghadapi cabaran globalisasi serta menyumbang kepada pembangunan sosial dan ekonomi negara.

Bagi mencapai hasrat ini, kami berjanji untuk :

*
Memberi perkhidmatan yang bersih, cekap, tepat dan cepat dalam suasana mesra serta bersedia membantu anda apabila anda membuat aduan mengenai perkhidmatan kami.
*
Bersedia memberi maklumat berhubung dengan jenis-jenis bantuan perkhidmatan, latihan dan kemudahan di bawah program pembangunan belia.
*
Bersedia memberi bimbingan dan khidmat nasihat dan melaksanakan sebarang aktiviti/ program pembangunan belia selaras dengan sadar dan wawasan belia negara.
*
Memproses dan memberi kelulusan permohonan bantuan projek/aktiviti (OS 42000) di bawah RM 30,000 kepada pertubuhan /persatuan belia dalam masa satu (1) bulan.
*
Memproses dan memperakukan kepada urus setia bantuan peringkat kementerian semua permohonan bantuan projek/aktiviti (OS 42000) melebihi RM 30,000 dalam masa dua (2) bulan.
*
Membantu dan memantau pertubuhan/persatuan belia peringkat kebangsaan serta mengaktifkan persatuan yang lemah.
*
Memaklumkan penerimaan permohonan pinjaman Tabung Ekonomi Belia (TEB) dalam tempoh dua (2) bulan.
*
Melaksanakan penguatkuasaan bayaran balik pinjaman Tabung Ekonomi Belia (TEB) dengan adil dan saksama tanpa prasangka.
*
Menimbang dan menawarkan kepada belia-belia bagi menyertai program pembangunan belia di dalam dan di luar negara dengan seadil-adilnya.
*
Meningkatkan penyertaan belia dalam pelbagai program dan aktiviti sihat serta menanamkan semangat perpaduan, setiakawan dan kekitaan.
*
Memberi peluang seluas mungkin kepada belia-belia bagi menyertai aktiviti gaya hidup sihat.
*
Memupuk sikap dan nilai murni serta semangat patriotisme dan menyemai serta menyemarakkan semangat kesukarelaan di kalangan melalui perlaksanaan program/aktiviti.
*
Mempastikan latihan yang dijalankan di semua peringkat mengikut modul yang disediakan.


* Sumber dari : Jabatan Belia dan Sukan Negara

PROGRAM TRANSFORMASI EKONOMI




Program Transformasi Ekonomi Akan Memacu Malaysia
ke Arah Menjadi Negara Maju dan Berpendapatan Tinggi
Program Transformasi Ekonomi (Economic Transformation Programme atau ETP) adalah satu usaha komprehensif yang akan mentransformasikan Malaysia ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.
ETP akan meningkatkan pendapatan negara kasar (PNK) per kapita Malaysia dari kira-kira AS$6,700 atau RM23,700 pada 2009 ke lebih daripada AS$15,000 atau RM48,000 pada 2020.
Ini akan menjadi asas kepada usaha memacu kemajuan negara ke tahap yang sama dengan negara-negara berpendapatan tinggi yang lain. Perkembangan PNK sebanyak 6 peratus setahun akan membolehkan Malaysia mencapai sasaran yang ditetapkan di bawah Wawasan 2020.
Pelaksanaan ETP yang berjaya akan menyaksikan ekonomi Malaysia berubah dengan ketara mirip negara-negara maju yang lain. Kami akan meneruskan anjakan ke arah ekonomi berdasarkan perkhidmatan dengan menyaksikan sektor perkhidmatan berkembang dari 58 peratus ke 65 peratus pada tempoh yang sama.
Lebih 3.3 juta pekerjaan baru merentasi kawasan bandar dan luar bandar negara akan diwujudkan menjelang 2020.. Ciri-ciri pekerjaan baru ini akan menyebabkan anjakan ke arah julat pendapatan sederhana dan tinggi. Greater Kuala Lumpur/Klang Valley akan ditransformasikan kepada sebuah bandar raya bertaraf dunia. Akhirnya, pertumbuhan akan dicapai dengan cara mampan dan tanpa kos kepada generasi akan datang melalui inisiatif-inisiatif seperti pembinaan kapasiti penjanaan tenaga alternatif dan pemuliharaan alam sekitar bagi mempromosikan ekopelancongan.
Program ini menyediakan fokus mantap pada beberapa enjin pembangunan utama: 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (National Key Economic Areas atau NKEA).
NKEA ini dijangka akan menyumbang dengan ketara kepada prestasi ekonomi negara, dan ia akan menerima keutamaan dalam pelaburan awam dan sokongan polisi. Sektor swasta akan menerajui ETP; manakala Kerajaan akan memainkan peranan utama sebagai fasilitator.
Sebahagian besar daripada pembiayaan akan datang dari sektor swasta (92 peratus) dan pelaburan sektor awam akan digunakan sebagai pemangkin untuk memulakan penyertaan sektor swasta.
ETP berbeza dari program-program lain kerana ia menumpu pada tindakan – bukan pada prinsip teori dan idea.
Terdapat 131 projek permulaan (entry point projects atau EPP) yang menggariskan tindakan yang perlu diambil untuk mengembangkan ekonomi.
EPP dan peluang-peluang perniagaan lain yang dikenal pasti di bawah setiap NKEA diasaskan pada jumlah sumbangan mereka kepada PNK; dan dipilih berdasarkan pada analisis ekonomi dan kewangan yang teliti.
Sejak awal lagi, sektor swasta dan komuniti perniagaan telah terlibat dalam pembentukan ETP. Pada Mei 2010, Bengkel Seribu Orang telah dijalankan untuk membantu mengenal pasti 12 NKEA.
Idea-idea dan rancangan-rancangan yang dikenalpasti dan dibangunkan di makmal telah disindiketkan dengan meluas sepanjang tempoh lapan minggu makmal tersebut.
Lebih 600 mesyuarat pensindiketan telah diadakan dengan kementerian-kementerian, agensi-agensi, syarikat-syarikat multinasional, syarikat-syarikat tempatan dan badan-badan bukan kerajaan. Pemegang berkepentingan utama seperti Perdana Menteri, Menteri-menteri dan para pemimpin perniagaan telah menyertai makmal pada peringkat awal dan memberi maklum balas kepada peserta.
Berikutan dari makmal-makmal tersebut, Hari Terbuka telah diadakan di Kuala Lumpur, Sabah dan Sarawak di mana pelawat (komuniti perniagaan, syarikat multinasional, rakyat dan media) telah melawat gerai-gerai NKEA dan memberi input yang lanjut.
Hasil daripada proses ini adalah satu hala tuju yang jelas untuk Malaysia menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi dalam masa sepuluh tahun akan datang.

YOUTH LAB! WE NEED YOUNG, BRILLIANT & ENERGETIC LEADER!



BN Youth Lab: How to tackle non-partisan youth
July 25, 2010

KUALA LUMPUR, July 25 — It is estimated that seven million young voters will vote in the next or 13th General Election and their support will determine the outcome.

However, a recent survey conducted by Barisan Nasional (BN) Youth Lab provided some insights into the thinking of young voters when it comes to national politics. Most of them are believed to be adopting a more non-partisan stand.

As the majority of youths are not party supporters, the survey showed that three in five Malaysian youths were undecided with their votes, or 62 per cent said they were still ‘sitting on the fence’, with regard to BN and Pakatan Rakyat.

The details of the survey, together with policy proposals, were presented by BN Youth chief Khairy Jamaluddin and his BN Youth Lab team to BN chairman Datuk Seri Najib Tun Razak last week, and will be made available to the public at a ‘town hall’ meeting with the prime minister, scheduled on Aug 20.

A series of surveys were conducted nationwide between March and June, by the BN Youth Lab programme, including through the social media, to detect relevant issues and problems affecting Malaysian youths today. The major concerns voiced by the interviewees were employment, education, rising cost of living and public transportation.

“They will vote for whoever they believe is better, in the next general election,” said the findings, which was conducted by a special research group formed to assist the ruling coalition in formulating appropriate policies pertaining to the younger generation.

The BN Youth Lab findings were very much in tandem with the current political trend highlighted by various political observers and analysts, said media studies senior lecturer at Universiti Malaya, Dr Abu Hassan Hasbullah.

“The young voters now are more liberal and constructive and they do not weigh an issue based on political ideology. They can just switch their support or react to a situation any time,” he said.

He added that the young generation no longer held on to a politician’s word or promise, but would instead, evaluate how the parties concerned would handle various issues.

However, the director of Parti Gerakan think-tank, SEDAR, Khaw Veon Szu, believes that most of the youths were still very much inclined towards the opposition, even taking the percentage of the undecided, according to BN Youth Lab, standing at 60 per cent.

He said that voters kept changing, from month to month, adding that the general consensus for the ‘young and the restless’ was that they were in favour of the “other side”,” in reference to the Opposition.

Khaw said the Opposition had some “fixed deposit” in the Chinese community and this explained why they had gone all out to register new and young voters because they viewed them as another round of “fixed deposit”.

One of the sectors that can bring immediate impact and big results that would strike deep into the mind and heart of the young voters is the revamping of the education policy.

However, some political observers and party members pointed out that what BN needed now were solutions to solve concerns raised by these groups — not another survey to find out the problems faced by the young.

“You don’t need to conduct a study or survey to do that. As a youth, I can tell you what the youngsters want — jobs, security, quality of life and good governance,” a youth leader from a BN component party said.

However, Khaw said any type of survey was helpful and important to BN as it needed as much data as possible.

This is exactly what MIC Youth is doing, following the findings of various surveys. One of the strategies it adopted is to have more young leaders leading the movement at branch and divisional levels.

MIC Youth chief T. Mohan said that on Aug 21, 50 new youth branches with young leaders would be established, apart from registering new member as voters when they reached 21.

“Prior to this, we needed to wait until somebody relinquished his post or passed away. But now, the movement is seeing youth branch chairmen in their 20s and 30s,” he said.

DAPSY chief Anthony Loke explained that the younger voters’ greater inclination towards PR was largely due to the ‘push’ factor from the BN and not the ‘pull’ factor by the opposition pact or PR.

“We still need to work hard to attract them, by showing that we have better ideas, and can be a better government. The battle for young voters is still wide open. It’s still an open market. The young voters will vote based on whoever can show that they are doing better,” he said.

Therefore, Loke said, the Opposition was focusing on two approaches — more aggression in registering new voters, including door-to-door visits, and telling them that by being a voter, it would empower them to make a decision about what they viewed as important.

UCSI University political analyst Ong Kian Ming said there had been no concerted effort by BN youth as a coalition to engage the youths on any concrete policy related to them.

“Taking the scholarship issue as an example, we don’t see any concerted effort to resolve the issue until the announcement by the prime minister,” he said.

On July 10, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak announced that all students obtaining 9A+ and more for their Sijil Pelajaran Malaysia examination would receive Public Service Department (JPA) scholarships for either overseas or local universities.

Ong said, while the opposition seemed to be more appealing to the younger voters, it (opposition) could not take that for granted as the previous election result did show some minor increase in youth voters towards BN.

“In the 1999 and 2004 general elections, the youth voting pattern showed there was declining youth support towards BN, but in 2008, there was a slight increase for BN, particularly from the post-Reformasi generation aged between 21 and 30,” he said.

In terms of leadership, he said, there were several leaders on both sides of the political divide who connected well with the youth. — Bernama

BN Youth Lab disproves youth apathy
By Erna Mahyuni

KUALA LUMPUR: Panned before it even got off the ground, the BN Youth Lab has been called a publicity effort as opposed to a serious endeavour to engage the nation’s youth.
Umno Youth chief Khairy Jamaluddin has been a prime mover behind the endeavour, fuelling speculation that BN Youth Lab is merely a vehicle to help his political relevance.

To be fair, Khairy has certainly leveraged on the public interest in the BN Youth Lab’s findings. But what politician could resist an opportunity to be seen as relevant to the younger set, who proved key to BN’s defeat in the 2008 general election?

For the youth, by the youth
What is BN Youth Lab all about? Basically it is Umno Youth’s attempts to engage Malaysian youth on key issues that interest them. Prime Minister Najib Tun Razak had mooted its formation in a meeting with key Umno Youth members.

Kicking off the effort was a telephone survey involving a sample of 1,000 respondents, youth were asked about what mattered to them.

The results were enlightening. Youth shared concerns about issues that embraced a broad spectrum that included the economy, media freedoms, education and the minimum wage.

A key question asked was whether the respondents would vote in the coming elections, and 75% of the respondents, many of whom would be first-time voters, emphatically said yes.

BN Youth Lab then progressed beyond a mere survey to engaging focus groups and then setting up a ‘lab’ that involved a cross-section of the target demographic. The end result? A report that compiled a list of recommendations made by the youth to be submitted to the prime minister.

Media commission ‘to be addressed later’
A month before the report was made public, Khairy had a personal audience with the prime minister to discuss the recommendations.

“He (the PM) was happy with the recommendations,” Khairy told a private audience with BN Youth Lab members.

However, a contentious portion of the report, pertaining to a proposed media commission was left out of the public report.

Khairy said that though the PM was amenable to the media practicing self-regulation as opposed to the current Home and Information Ministries’ involvement, it was a matter he felt needed “further thought” and revisited in depth on its own.

Following the encouraging response to the BN Youth Lab, the Youth and Sports Ministry is due to sponsor another youth lab. According to Khairy, this lab would likely build from the BN Youth Lab report as the foundation.

Moderate or cowardly?

A bit of disclosure here: this writer was a participating member of the Youth Lab sessions that led up to the final report. I agreed to joining on tacit knowledge that I would report on my experiences and assurances that the members were strictly non-partisan.

From observations, the members of the lab sessions were predominantly middle-class urbanites. What they also had in common was a bias towards leaning somewhat towards the centre, which could explain why the recommendations were generally tame.

On the subject of the ISA, instead of calling for its outright abolition, respondents instead called for key revisions to its terms as well as for greater transparency.

Among the ISA recommendations made were:

1. A maximum or cap to the detention period as opposed to two-year renewals.

2. Compulsory financial assistance for ISA detainees’ dependents

3. Amending Section 8 where the Home Minister’s approval would then be needed for all detentions, and not just for those exceeding one year

4. The police would need to inform the Home Ministry of an ISA detention within 14 days. Failure to do so would earn the detainee the right to immediate release.

Other recommendations included support for a minimum wage of at least RM1,000, better child care facilities, and monetary incentives to companies that employed more than one race.

The “bravest” recommendation perhaps was a call for the Universities and University Colleges Act to be amended to allow university students to participate and hold ranks in political parties.

From my own experience in the Lab, we were constantly reminded to suggest concrete, practicable measures as opposed to mere ideas. The limited time given, four afternoons on weekends, also restricted the depth particular issues could be explored.

Yet some allowance had to be made for the composition of the labs members. These were not scholars but for the most part civilians not vested in either civil service.

To their credit, BN Youth had a mostly hands-off approach to the lab and served as facilitators without attempting to influence the issues or directions conversations veered towards.

The aftermath
Mok Han Kit, another BN Youth Lab participant, admitted that he was initially skeptical about the whole process.

“I am skeptical anything will actually come out of this but I’m not totally discounting the possibility,” he said.

His fellow participant, Jillian Lau, considered the proceedings “eye opening”.

“It showed me that the ‘other side’ (government-affiliated) actually did care about what was happening in the country,” she said.

At the preview meeting for the BN Youth Lab members, Khairy was asked what reassurances there would be the measures proposed would be implemented.

The Umno Youth chief said that there would be tracking methods put in place to monitor the progress of the recommendations. Details on the exact methods were still sketchy at press time but the members were assured they would be kept in the loop.

What is apparent is that BN seems to be making headway in the battle for young minds. What the opposition currently lacks are convincing youth leaders. It is overly dependent on NGOs to engage this key demographic.

The jury is still out on whether BN Youth Lab is more than a publicity exercise. What is clear is that the youth carry not just the hopes of the nation, but also the future of the political landscape.

Forum Gaji Minimum

October 5, 2010 in Uncategorized | Leave a comment

Pemuda Barisan Nasional (“Pemuda BN”) bersama-sama dengan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) akan menganjurkan Forum Gaji Minimum pada hari Rabu, 13 Oktober 2010 ini bertempat di Hotel Putra, Kuala Lumpur bermula dari jam 8:30 pagi hingga 1:30 petang.

Forum ini adalah lanjutan daripada sesi perbincangan bersama wakil daripada dua kesatuan sekerja terbesar negara iaitu Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) serta Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CEUPACS) pada 24 Ogos lalu serta maklum balas yang diterima melalui Makmal Pemuda BN.

Isu gaji minimum adalah suatu yang amat penting bagi seluruh golongan pekerja di Malaysia terutama bagi membantu mereka menangani kos sara hidup dan inflasi yang meningkat disamping memastikan bahawa kebajikan pekerja di negara ini terbela dengan kadar gaji yang setimpal. Keperluan ini dilihat semakin meruncing apabila 34 peratus daripada kumpulan pekerja di Malaysia berpendapatan kurang daripada RM700 sebulan, iaitu lebih rendah daripada Pendapatan Garis Kemiskinan Semenanjung (PGK) – RM720 sebulan. Malahan berdasarkan kajian Bank Dunia, secara puratanya gaji para pekerja di Malaysia hanya meningkat pada kadar 2.6 peratus dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu yakni lebih rendah jika dibandingkan dengan purata kenaikan gaji dunia iaitu pada tahap 3.2 peratus, sebagaimana laporan Pejabat Buruh Antarabangsa.

Malahan isu ini menjadi semakin relevan unjuran daripada usaha Kerajaan mentransformasi halatuju serta merancakkan aktiviti ekonomi negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi dengan sasaran pendapatan kapita rakyat di tahap USD15,000 atau RM49,500 setahun. Ini kerana adalah menjadi kebimbangan Pemuda BN dan MTUC akan risiko pelebaran jurang pendapatan antara yang berpendapatan tinggi dan rendah sekiranya kita masih lagi membiarkan kuasa pasaran menentukan tahap gaji terendah pekerja.

Sebagaimana dijelaskan sebelum ini, objektif forum ini adalah bagi membincang dan menghalusi segala pandangan, cadangan serta permasalahan berkaitan dengan pelaksanaan gaji minimum sebelum menghantar segala rumusan terbabit kepada Kerajaan.

Sehubungan itu, pihak Pemuda BN dan juga MTUC dengan ini menjemput orang ramai untuk menghadiri forum tersebut dan turut serta memberi pandangan serta buah fikiran berhubung dengan topik gaji minimum di Malaysia.

BN Youth Lab: Creating a contact point between BN and Malaysian youths
Friday, 27 August 2010 16:59 Adrian Phung
E-mail Print PDF
bnyl270810With the purpose of wanting to understand the aspirations, problems and suggestions of young people and generating government policies that suit their needs, the Barisan National (BN) Youth was assigned by the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak on 17 February 2010 to operate a similar laboratory in which Performance Management and Implementation Unit (PEMANDU) created the National Key Result Areas (NKRA).

"However, the difference between this laboratory and the laboratory handle by PEMANDU was the main focus of this BN Youth laboratory was on youth itself with the objective of finding the contact point between the BN government with the Malaysian youths," explained BN Youth chief Khairy Jamaluddin during the BN Youth Lab town hall meeting which was held earlier today at the Kuala Lumpur City Hall building.

During the town hall meeting with the attendance of 400 people, Khairy revealed that a random survey was conducted on 1,000 young respondents and the survey was mainly based a few criteria that include age, race, gender, geographic location so that the results that were obtained from the survey could represent the country's youth demographic patterns.

"Besides engaging in the methodology of survey, the BN Youth Lab also engaged in the methodology of a focus group bkhairy270810efore the establishment of a ‘lab' that involved a cross-section of the target demographic with the results published in a report, consisting of a list of recommendations made by the youth that will be tabled to the prime minister," said Khairy.

"Some of the interesting findings that we obtained from the youths nationwide include not calling for the outright abolition of the Internal Security Act (ISA), respondents had called for the government to make some amendments to it," claimed Khairy.

"The amendments include the setting of a maximum or limit to the detention period as opposed to two-year renewals, compulsory financial assistance for ISA detainees' dependents, approval of the Home Minister's would be needed for all detentions and not just for those exceeding one year, the police would need to inform the Home Ministry of an ISA detention within 14 days, failure to do would allow the detainee the right of immediate release," revealed Khairy who added that a Detention Advisory Board was to be set up so that it would have the authority to bring cases to court if there was any conflict with the Home Ministry.

Apart from ISA amendments, they also called upon that the Universities and University Colleges Act (UUCA) to be amended because since its introduction in 1971, it has restrained the undergraduates' freedom in joining any political party or making any statements that can be construed as politics.

"Some of the amendments that the youths were demanding on Section 15 of this act were giving the university students the permission to be actively involved in politics by becoming a member or even holding a position in any of the country's political party," said Khairy.

"Meanwhile, another amendments that these youths had asked for was the permission and freedom to make any statements even if that statement was a political statement," added Khairy.

Among the other important recommendations listed in the report were the support for a minimum wage of at least RM1,000, better child care facilities, and monetary incentives to companies that employed more than one race.
Globalisation and the free movement of people — M. Bakri Musa
November 22, 2010

NOV 22 — Earlier, I alluded to the fact that unlike imperialism where there was mobility of labour, today’s globalisation does not have the comparable freedom of movement of people. Unlike goods, services and capital that can slip in and out of borders readily, people still have to go through tedious immigration controls. Leaders like Tun Dr Mahathir Mohamad challenged advocates of globalisation to also equally liberalise immigration, that is, to make the movement of people as free as that of ideas and capital.

Much as I agree with this ideal, it is unlikely to happen, given present-day realities. Western countries that are today’s champions of globalisation have elaborate social safety nets for their citizens. Indeed the greatest asset one can have at birth is not one’s set of genes, rather one’s birthplace. There are significant benefits just by being born as Americans or Western Europeans regardless whether you are contributing or not. These include free education and other generous entitlements. No wonder these citizens want to restrict immigration; it is a manifestation of the classic “rent seeking” economic behaviour.

Despite the various immigration restrictions, there is nonetheless considerable mobility of workers today, but only for those at the two extremes: the highly talented and the unskilled. Someone with a Wharton MBA or Caltech PhD will have no difficulty securing a permanent residency status in America or elsewhere; so too talented artists and athletes. American college recruiters scour African villages for potential basketball players and track runners. Cuba and the Dominican Republic have little chance of retaining their marquee baseball players; they are sucked up into America.

These highly desirable individuals do not have to line up at the nearby American embassy for their visas. Their coaches or corporate lawyers would do that for them. For these fortunate souls the market for their talent is truly global, oblivious of national boundaries.

At the other extreme — the unskilled and the desperate — for them national borders too are irrelevant. Every day thousands of Mexicans slip through the porous southern border of America. Immigrants from Africa and Asia smuggle themselves in by a variety of ingenious and dangerous ways. Every so often a rusty trawler full of desperate Chinese or Indians would beach upon American shores.

The challenge for Third World countries today in the face of globalization is how to retain their highly skilled and talented citizens so they will not succumb to the lures of the developed world. In the past, appeals to nationalism and patriotism would keep them at home (at least some of them), but today such calls would fall on deaf ears.

The only way to retain them is to give them their dues. This means paying the going global rates, not puny local salaries. Some countries like Singapore are aware of this and are appropriately rewarding their talented citizens with world-class pay.

Many others, Malaysia included, have yet to learn this elementary lesson and are still in the mode of appealing to emotions. Sometimes that works, but most often not. There is a limit to what people would sacrifice.

Leaders like Dr Mahathir who advocate the free movement of labour have to be careful for what they wish, for if it were to become true, the losers would be Third World countries like Malaysia. Imagine if anyone can enter America and Britain; what chance would Malaysia then have in retaining her brightest and talented citizens? They would all emigrate and Malaysia would be left with the losers, and the unskilled illiterate immigrants from Indonesia and Bangladesh.

With the spread of ideas, there would inevitably come a convergence or agreement on what is valued and what is not. That is, the emergence of a global standard or yardstick. I do not refer to the value system or the sense of aesthetic, but more to mundane issues like quality of medical care and education.

When Malaysians read about new advances in heart surgery elsewhere, they would not be satisfied if their local doctors were to stick with the old remedies. Malaysians too want the best for themselves and their loved ones. If they cannot get that at home they would go abroad. It is not just the King who goes to Singapore to get his pacemaker; every Malaysian too would sacrifice to get the best.

The only way for Malaysia to stop the exodus of local patients would be to train local experts to meet international standards. When Petronas was building its Twin Towers, it searched the world for the best architects and engineers; there were no nationalistic considerations given for such a high profile project.

The growth of private colleges in Malaysia is due to the widespread perception that local public institutions are not doing a good job. How do ordinary Malaysians know this? Well, they read about the achievements of leading universities elsewhere and then draw the conclusions.

Further, when local parents see graduates of foreign universities and local private colleges being eagerly sought after and paid more by employers, these parents would save hard to send their children to such institutions.

Singapore has very few private colleges because its public ones are so superior; private colleges could not compete easily. Only the prestigious foreign ones like Johns Hopkins, INSEAD, and the University of Chicago could compete in such a competitive environment. East London University need not bother entering; it would not survive the rigorous competition.

Medical care and education are only two examples. I can cite many more. Malaysians, having flown in the best airlines and stayed at the best hotels, would not patronise Malaysia Airways and local hotels if they do not have comparable levels of services. Just being a Malaysian establishment no longer sells. Like it or not, we have to adopt international norms and standards because our people demand them. — bakrimusa.com

* This is the personal opinion of the writer or publication. The Malaysian Insider does not endorse the view unless specified.

Thursday, November 18, 2010

19th-21st NOVEMBER - VARIOUS JOB OPPORTUNITIES FOR KETEREH'S PEOPLE @PWTC






MY DEAR FRIENDS, PLEASE WELCOME!

EVENT NAME
My Career Fair 2010
EVENT THEME “Maximising Opportunities”
ORGANISED BY My Events Sdn Bhd
SUPPORTED BY Ministry of Human Resources
DATES & VENUES 19th to 21st November 2010
OPENING HOURS 10.00 am – 7.00 pm all three (3) days
EXHIBITION SPACE Putra World Trade Center (PWTC), Kuala Lumpur

Increased changes in the workplace and the constant improvement of technology during the economic downturn have called for heavy demand in human capital. However getting the right people to drive an organization forward is not a simple mission. It is not about accepting the first person who applies, but to collect as many options as possible and choosing the one who best suit the position and who can positively impact the organization towards year 2011.

In this regard, My Events Sdn Bhd, with the support of the government, proudly presents MY Career Fair 2010. With the theme ‘Maximising Opportunities’ this event showcases job opportunities inside and outside Malaysia.

My Career Fair 2010 provides exhibitors with a great opportunity to meet face to face at one localized place with a variety of talents from all over the country. This exhibition will serve as an exclusive platform to showcase jobs which are in demand in the market and for the upcoming year 2011. This is also an excellent opportunity for employers to promote their corporate brand names as well as an opportunity for networking and showcasing products and services to a vast number of visitors. It is certainly an event not to be missed!

Who Should Attend?
  • School leavers - SPM holders, ‘O’ Levels, ‘A’ Levels holders
  • Pre-University - Diploma holders, Matriculation graduates, interns
  • Fresh Graduates - with no experience and with 1- 2yrs experience
  • Working adults - with more then 2 yrs experience
  • Life long learners – working adults who like to have a career change

MY Career Fair 2010 (MYCF’10) aims at becoming the biggest event of the year for school leavers and jobseekers from all levels to meet potential employers who intend on offering quality jobs.
Other reasons to join us:

  • Great chance to meet recruiters face to face, listen to the experts and get advice on making the most of your CV
  • Attend on-the-spot interviews

  • Receive crucial organizational background of companies
  • Company representatives will be available to discuss current career opportunities, future employment trends and internships

  • Receive FREE career planning tips
Obtain adequate information on relevant jobs available nationwide and abroad to aid you in selecting the right desired job