TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555

TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER. PLEASE TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER ALL OVER MALAYSIA. TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555. ESTABLISH A NETWORKING AMONG KELANTANESE BUSINESS COMMUNITY.

Sunday, November 21, 2010

PROGRAM TRANSFORMASI EKONOMI




Program Transformasi Ekonomi Akan Memacu Malaysia
ke Arah Menjadi Negara Maju dan Berpendapatan Tinggi
Program Transformasi Ekonomi (Economic Transformation Programme atau ETP) adalah satu usaha komprehensif yang akan mentransformasikan Malaysia ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.
ETP akan meningkatkan pendapatan negara kasar (PNK) per kapita Malaysia dari kira-kira AS$6,700 atau RM23,700 pada 2009 ke lebih daripada AS$15,000 atau RM48,000 pada 2020.
Ini akan menjadi asas kepada usaha memacu kemajuan negara ke tahap yang sama dengan negara-negara berpendapatan tinggi yang lain. Perkembangan PNK sebanyak 6 peratus setahun akan membolehkan Malaysia mencapai sasaran yang ditetapkan di bawah Wawasan 2020.
Pelaksanaan ETP yang berjaya akan menyaksikan ekonomi Malaysia berubah dengan ketara mirip negara-negara maju yang lain. Kami akan meneruskan anjakan ke arah ekonomi berdasarkan perkhidmatan dengan menyaksikan sektor perkhidmatan berkembang dari 58 peratus ke 65 peratus pada tempoh yang sama.
Lebih 3.3 juta pekerjaan baru merentasi kawasan bandar dan luar bandar negara akan diwujudkan menjelang 2020.. Ciri-ciri pekerjaan baru ini akan menyebabkan anjakan ke arah julat pendapatan sederhana dan tinggi. Greater Kuala Lumpur/Klang Valley akan ditransformasikan kepada sebuah bandar raya bertaraf dunia. Akhirnya, pertumbuhan akan dicapai dengan cara mampan dan tanpa kos kepada generasi akan datang melalui inisiatif-inisiatif seperti pembinaan kapasiti penjanaan tenaga alternatif dan pemuliharaan alam sekitar bagi mempromosikan ekopelancongan.
Program ini menyediakan fokus mantap pada beberapa enjin pembangunan utama: 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (National Key Economic Areas atau NKEA).
NKEA ini dijangka akan menyumbang dengan ketara kepada prestasi ekonomi negara, dan ia akan menerima keutamaan dalam pelaburan awam dan sokongan polisi. Sektor swasta akan menerajui ETP; manakala Kerajaan akan memainkan peranan utama sebagai fasilitator.
Sebahagian besar daripada pembiayaan akan datang dari sektor swasta (92 peratus) dan pelaburan sektor awam akan digunakan sebagai pemangkin untuk memulakan penyertaan sektor swasta.
ETP berbeza dari program-program lain kerana ia menumpu pada tindakan – bukan pada prinsip teori dan idea.
Terdapat 131 projek permulaan (entry point projects atau EPP) yang menggariskan tindakan yang perlu diambil untuk mengembangkan ekonomi.
EPP dan peluang-peluang perniagaan lain yang dikenal pasti di bawah setiap NKEA diasaskan pada jumlah sumbangan mereka kepada PNK; dan dipilih berdasarkan pada analisis ekonomi dan kewangan yang teliti.
Sejak awal lagi, sektor swasta dan komuniti perniagaan telah terlibat dalam pembentukan ETP. Pada Mei 2010, Bengkel Seribu Orang telah dijalankan untuk membantu mengenal pasti 12 NKEA.
Idea-idea dan rancangan-rancangan yang dikenalpasti dan dibangunkan di makmal telah disindiketkan dengan meluas sepanjang tempoh lapan minggu makmal tersebut.
Lebih 600 mesyuarat pensindiketan telah diadakan dengan kementerian-kementerian, agensi-agensi, syarikat-syarikat multinasional, syarikat-syarikat tempatan dan badan-badan bukan kerajaan. Pemegang berkepentingan utama seperti Perdana Menteri, Menteri-menteri dan para pemimpin perniagaan telah menyertai makmal pada peringkat awal dan memberi maklum balas kepada peserta.
Berikutan dari makmal-makmal tersebut, Hari Terbuka telah diadakan di Kuala Lumpur, Sabah dan Sarawak di mana pelawat (komuniti perniagaan, syarikat multinasional, rakyat dan media) telah melawat gerai-gerai NKEA dan memberi input yang lanjut.
Hasil daripada proses ini adalah satu hala tuju yang jelas untuk Malaysia menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi dalam masa sepuluh tahun akan datang.

1 comment:

  1. Salam,

    Dalam Program Transformasi Ekonomi (PTE) ciptaan Najib tidak ada apa-apapun untuk kita orang-orang Melayu ini, semuanya itu adalah dirancang untuk Cina kerana hendakkan undi Cina. Ketahuilah bahawa Tunku, Madey, Dollah dan Najib kesemuanya adalah agen Yahudi dan seluruh dasar kerajaan di bawah mereka ini adalah ciptaan Yahudi dan di bawah arahan Yahudi yang kesemuanya adalah untuk orang-orang kafir Cina sahaja dan tidak ada sedikitpun untuk kita orang-orang Melayu. Yahudi telah membawa masuk orang-orang kafir Cina ke dalam British Malaya dahulu dengan sengaja dan terancang semata-mata untuk melarutkan orang-orang Melayu dan untuk merosakkan kedudukan politik, ekonomi dan sosial orang-orang Melayu dan dalam fasa yang keduanya nanti orang-orang kafir akan bertindak sebagai agen-agen mereka untuk mengkafirkan orang-orang Melayu.

    Tun Razak dibunuh oleh Yahudi kerana beliau membawa perubahan-perubahan yang besar dalam pentadbiran negara untuk membela nasib orang-orang Melayu dengan dasar-dasar kerajaan yang sedar dan terancang dan dengan mewujudkan jentera pelaksanaan yang efektif ke arah mencapai matlamat DEB. Dasar-dasar Razak adalah yang sama sekali berkontradiksi dgn kehendak Yahudi dan tidak lama kemudian beliau dibunuh oleh Yahudi. Najib memang anak Razak tetapi dasar-dasar beliau dan sikap beliau (Najib) tidak ada kena mengena dengan Razak sedikitpun.

    Melayu dibodohkan oleh Madey dan Najib, namun Najib mesti ingat bahawa kita boleh dibodohkan banyak kali tetapi harap-harap tidak selama-lamanya. Lambat laun Melayu akan bangkit untuk memberontak, mula-mula dengan meninggalkan UMNO dan menyokong Pakatan Rakyat, kemudian Melayu terus tertipu dan kecundang lagi di bawah PR yang sedikitpun tidak ada agenda untuk Melayu ini. Orang-orang Melayu yang amat parah dan kecewa ini akhirnya tiada pilihan yang lain melainkan untuk bangkit memberontak terhadap kerajaan kafir BN atau PR kita ini dengan Jihad, Perang dan Revolusi untuk mendaulatkan pemerintahan Islam yang akan menjalankan segala peraturan dan undang-undang Islam dan dasar-dasar Islam untuk umat Islam.

    Islam sahaja yang boleh menyelamatkan orang-orang Melayu baik di dunia mahupun di Akhirat. UMNO dan PAS adalah parti-parti politik yang kafir kerana mereka mengamalkan sistem politik demokrasi yang kafir serta mereka menghalalkan amalannya. UMNO dan PAS adalah ciptaan Yahudi untuk merosakkan umat Islam sahaja. Bangkitlah wahai bangsaku dan berontaklah terhadap UMNO dan PAS, serta terhadap kerajaan kita ini kerana kesemuanya ini adalah ciptaan Yahudi dan untuk Yahudi. Bangkitlah untuk Islam dan bangsa kita. Ini jalan Allah dan tiada yang selain daripada-Nya melainkan jalan Allah dan pertolongan Allah sahaja yang akan menyelamatkan Aqidah kita daripada bahaya Yahudi dan daripada ditelan oleh orang-orang kafir.

    Sekian, Terima Kasih.

    Wan Solehah al-Halbani

    ReplyDelete