TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555

TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER. PLEASE TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER ALL OVER MALAYSIA. TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555. ESTABLISH A NETWORKING AMONG KELANTANESE BUSINESS COMMUNITY.

Saturday, November 6, 2010

DOUBLE VICTORY FOR KELANTANESE! GALAS SPARK RED WAVES!






Galas victory credited to Ku Li’s strategy

GUA MUSANG: Tengku Razaleigh Hamzah, who spearheaded the Barisan Nasional charge in the just-concluded Galas by-election, said his strategy of moderation and non-hostility helped to create a peaceful campaign.

Ku Li, as he is fondly known, hoped the Barisan leadership would consider adopting the strategy at the next general election.

“Campaigning house to house and in moderation will ensure no untoward incident occurs during the campaign period.

“As proven in Galas, our strategy did not disrupt security and assisted in creating a peaceful campaign period,” he told reporters here on Thursday, adding that Barisan’s campaign was popular with the voters.

New YB: Aziz (left) greeting supporters after Friday prayers in Gua Musang yesterday.

Tengku Razaleigh also called on the Federal Government to pay more attention to the plight of the orang asli community, who supported the Barisan convincingly.

He said there was a need for a “new political culture” in the country where negotiation and constructive engagement should replace the present confrontational politics and open mudslinging.

Kelantan Umno chief Datuk Seri Mustapa Mohamed and his deputy Datuk Dr Awang Adek Hussin agreed that Tengku Razaleigh’s Galas strategy should be adopted by the Barisan at the next general election.

“Low-profile campaigning or campaigning in moderation enabled the machinery to reach the people better.

“Such strategy can be used not only in Kelantan but the rest of the country, too,” he said.

Dr Awang Adek said: “We have a good momentum right now. We should continue to use this strategy for the next general election.”

Newly-elected assemblyman Abdul Aziz Yusoff said Tengku Razaleigh’s strategy was the decisive factor in Barisan’s win.

PAS admits vote swing in Malay, orang asli areas

By K. ASHRAF KAMMED
ashkam@thestar.com.my


GUA MUSANG: PAS has admitted that there is a swing in the Malay and orang asli votes to the Barisan Nasional in the Galas by-election.

State PAS election committee adviser Datuk Wan Rahim Wan Abdullah said he was shocked by the results.

“What surprised me was the swing in support this time. We experienced a 10% decrease in votes compared to the Manek Urai by-election,” he said at the PAS headquarters here on Thursday.

Rahim said their first defeat was in six orang asli polling centres where they had seen a 13% reduction in support.

“The Malay votes also decreased by eight per cent,” he added.

PAS candidate Dr Zulkefli Mohamed said the defeat did not disappoint him at all despite losing three times in a row.

“In fact, I am even more motivated to work harder for the next general election,” he added.

Kelantan PAS election director Abdul Fatah Haron said he needed time to analyse the the results.

“We are not happy with the results but we have to accept it. We were shocked because it was beyond our expectations,” said Fatah.

PAS spritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat told supporters not to despair over the loss.

The Kelantan Mentri Besar said: “As fighters for Islam, we should not despair over such a situation because it is part of the trials and tribulations that Muslims must face.”

GUA MUSANG, 4 Nov – Kemenangan pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi,Sabah dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, Kelantan menunjukkan kesedaran rakyat yang ingin perubahan.

Pengarah Pilihan Raya Dun Razaleigh Hamzah menyifatkan kemenangan itu membuktikankan kembalinya sokongan rakyat kepada kepimpinan Barisan Nasional (BN) untuk meneraju negara ini.

“Ini terbukti rakyat ingin kepada perubahan dan kita akan bekerja dengan keras untuk membawa perubahan, saya lihat pada pilihan raya ini ramai di kalangan muda-mudi telah menunjukkan sokongan dan menampakkan mereka hendakkan perubahan.

“Saya percaya ada kesedaran di kalangan mereka (pengundi bukan Melayu) sehingga sanggup memberi sokongan kepada parti kita, itu sebab kita menang,” katanya kepada media di kediamannya di Bukit Cekati, di sini.

Pada pilihan raya kecil DUN Galas, calon BN, Abdul Aziz Yusoff memperolehi undi sebanyak 5,324 menewaskan calon Pas, Dr Zulkifl Mohamed (4,134) dengan majoriti 1,190.

Menurutnya, pilihan raya kecil ini boleh dijadikan ukuran kepada BN untuk menilai sokongan rakyat tetapi untuk di Galas beliau yakin pengundi di situ telah menunjukkan sokongannya.

“Untuk kawasan DUN Galas jelas, bukan sahaja sudah diberi sokongan yang hebat tetapi telah menampakkan kepada kita, mahukan perubahan tak mahu cara lama yang dirasai oleh mereka bukan sahaja di Galas tetapi mungkin di Kelantan juga,” katanya.

Beliau berkeyakinan dengan kemampuan Abdul Aziz Yusoff yang dipilih sebagai wakil rakyat yang baru untuk membawa perubahan dan pembangunan yang amat dinanti-nantikan oleh penduduk Galas.

“Saya percaya Abdul Aziz yang baru dipilih sebagai wakil rakyat DUN Galas akan membawa suara ini ke Dewan Negeri bila bermesyuarat nanti, saya percaya diberi peluang untuk berunding dengan Menteri Besar Kelantan supaya mengemukakan harapan rakyat.

“Saya juga akan memberitahu beliau untuk mengemukakan pandangan lain yng diminta penduduk di kawasan Galas terutama Orang Asli yang ketinggalan walaupun sudah merdeka, mereka antara paling miskin di negara ini dan perlu beri perhatian yang serius,” katanya.

Tengku Razaleigh berkata antara yang dipohon oleh orang asli ialah mengekal tanah rizab serta untuk mereka bercucuk tanam kerana itulah sumber mereka untuk menyara keluarga masing-masing.

“Mereka hendak kekalkan rizab Orang Asli dan tanah untuk mereka bercucuk tanam dan menyara keluarga mereka. Mereka juga hendak pendidikan yang lebih baik, saya lihat ramai di antara mereka yang berjaya ke peringkat tinggi,” katanya.

Beliau meminta apa yang dijanjikan ketika pilihan raya kecil ini hendaklah ditunaikan kerana kegagalan melaksanakan janji yang dibuat boleh menyebakan hilangnya kepercayaan rakyat kepada BN. -MediaUMNO

Faktor kemenangan BN

SEGALA debaran sudah berakhir. Barisan Nasional (BN) yang pada awalnya dianggap tidak dapat merampas kembali kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas telah mencatatkan keputusan sebaliknya. Parti itu menang dengan majoriti 1,190 undi.

Jumlah majoriti itu mengejutkan banyak pihak memandangkan sejak kempen bermula pada 26 Oktober lalu, ramai yang mengatakan cabaran BN cukup getir memandangkan mereka berhadapan dengan musuh tradisi iaitu Pas yang turut menjadi kerajaan negeri di Kelantan.

Tetapi pengundi-pengundi di Galas mempunyai fikiran yang berbeza. Jika pada tahun 2008, mereka menghumban BN ke lembah kekalahan berikutan faktor calon dan isu nasional, namun pada pilihan raya kecil kali ini, mereka membuktikan sebaliknya.

Mereka memberi kemenangan besar kepada calon BN yang dianggap muka baru iaitu Abdul Aziz Yusoff bagi membolehkan beliau menewaskan calon Pas, Dr. Zulkefli Mohamed yang berusaha buat kali ketiga untuk menjadi 'Yang Berhormat'. Sebelum ini Dr. Zulkefli yang dikatakan pemilihannya tidak begitu disenangi oleh jentera Pas sudah tewas dua kali dalam pilihan raya umum iaitu pada tahun 2004 dan 2008.

Kejayaan ini adalah juga kerana sikap yang ditunjukkan oleh Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang secara konsisten menunjukkan keyakinan terhadap kemampuan BN untuk merampas kerusi DUN Galas. Biarpun dilihat mempunyai perbezaan pendapat dengan kerajaan pusat berhubung bayaran royalti minyak kepada Kelantan, namun demi kepentingan parti, Tengku Razaleigh bersedia menerima amanah yang cukup besar iaitu mengepalai jentera BN sebagai pengarah pilihan raya parti itu.

Sejak dilantik, biarpun berhadapan cabaran getir, Tengku Razaleigh sentiasa tenang, senyuman sentiasa terukir di bibir walau ke mana sahaja beliau pergi. Cubaan pembangkang membangkitkan isu kononnya beliau merajuk apabila tidak mengiringi Abdul Aziz yang merupakan pilihan beliau ke dewan penyerahan borang pencalonan ternyata gagal.

Tengku Razaleigh tidak peduli itu semua, sebaliknya menumpukan sepenuh perhatian mengatur strategi tersendiri sehingga saat-saat akhir kempen bagi memastikan kemenangan calon BN. Tugas Ahli Parlimen itu menjadi mudah bukan sahaja kerana Abdul Aziz mempunyai latar belakang bersih tetapi juga dibantu oleh kecemerlangan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di peringkat pusat melalui gagasan 1Malaysia 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' yang dikatakan menjadi penarik kepada pengundi-pengundi untuk kembali menyokong BN.

Wawasan Perdana Menteri disampaikan dengan penuh berkesan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin biarpun hanya dua kali turun ke Galas. Ini kerana Muhyiddin juga memberi tumpuan kepada Pilihan Raya Kecil Batu Sapi dan menaruh penuh kepercayaan kepada Tengku Razaleigh mengatur strategi.

Kehadiran kali kedua dan terakhir Timbalan Perdana Menteri ke Galas iaitu sehari sebelum pengundian dikatakan turut memberi impak apabila dalam majlis bersama rakyat di Kampung Bahru, Gua Musang, Muhyiddin secara tegas memaparkan agenda kerajaan dalam mensejahterakan hidup rakyat.

Hujah beliau berhubung sikap BN yang sentiasa menunaikan janji dengan disertakan fakta turut menarik perhatian pengundi. Kebolehan Tengku Razaleigh, kewibawaan Perdana Menteri dan kemampuan Muhyiddin telah memberi semangat kepada jentera BN untuk bekerja bertungkus-lumus tanpa mengira penat lelah menggempur semua peti undi, biarpun ia berada di kawasan yang dianggap 'hitam'.

Sama ada Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri, kesemua mereka turut memainkan peranan cukup berkesan melaksanakan tanggungjawab menarik pengundi menyokong BN. Setiap hari, ada sahaja aktiviti dan gerakan yang dilakukan sehingga ia 'melemaskan' Pas dan rakan sekutunya, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk bertindak balas.

Kemuncaknya ialah sehari sebelum mengundi apabila ketiga-tiga sayap berkenaan 'menggempur' setiap penjuru DUN Galas. Gerakan 'Gelombang Merah' yang menyaksikan Wanita dan Puteri UMNO 'menawan' hampir kesemua kawasan hitam terutamanya di pekan lama Gua Musang turut membuahkan hasil.

Gerakan 'Gelombang Merah' itu yang dikatakan diketuai oleh bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusof ternyata memberi kesan kepada pengundi.

Pada hari yang sama, ketika tempoh kempen memasuki saat-saat kritikal iaitu 12 jam sebelum pengundian, Pengerusi UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapha Mohamed yang diberi tanggungjawab menjaga Sungai Terah yang merupakan kubu kuat Pas melakukan apa yang disifatkan oleh seorang teman sebagai 'gempuran komando'.

Ia kerana Mustapha dengan penuh berhemah berjaya menembusi kubu kuat itu dengan menemui pengundi-pengundi di kawasan berkenaan secara bersemuka, bukan sahaja di dalam kawasan BN tetapi juga kawasan Pas. 'Keberanian' tersebut telah memungkinkan BN berjaya mengendurkan jumlah majoriti Pas di kawasan itu di paras yang cukup signifikan.

Kegigihan pemimpin dan jentera BN ini telah memungkinkan peti-peti undi di kawasan majoriti kaum Cina turut dikuasai parti itu atau sekurang-kurangnya mencapai sasaran peratusan undi yang dikehendaki. Selain itu, ia juga berjaya menggelakkan sebarang unsur sabotaj oleh pihak-pihak tertentu yang cuba menjadi pengkhianat di dalam parti sendiri.

Ketika 'bala tentera' BN turun ke Galas dengan penuh keyakinan dan bersemangat, Pas pula yang diketuai oleh Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman 'memasuki gelanggang' dalam keadaan 'cedera' di sana-sini termasuklah membawa beban akibat kegagalan kerajaan Pas Kelantan menunaikan janji yang dibuat pada 2008 kepada pengundi Galas.

Bebanan Pas diburukkan lagi dengan isu ladang rakyat yang menyaksikan masyarakat Orang Asli yang merupakan pengundi ketiga terbesar iaitu 1,839 orang menantikan pilihan raya kecil ini sebagai medan untuk membalas dendam terhadap kegelojohan kerajaan Pas Kelantan menceroboh tanah warisan mereka. Akibatnya, Pas tewas teruk di semua peti undi masyarakat Orang Asli.

Selain itu, sejak hari pertama kempen lagi, Pas tidak mampu 'menyerang' sebaliknya bertahan bukan sahaja dalam isu pentadbiran kerajaan negeri tetapi juga isu melibatkan calonnya.

Apa pun pengundi-pengundi Galas sudah membuat keputusan dan selepas ini pasti kita akan kedengaran nyanyian 'lagu lama' oleh pembangkang bahawa BN membeli undi, jika itu dilakukan jelaslah Malaysia bernasib malang kerana mempunyai kelompok pembangkang seumpama itu.

Namun begitu, BN juga tidak boleh selesa kerana pengundi-pengundi Galas terutamanya Orang Asli menanti segala janji ditunaikan dan jika mereka melihat ia tidak dilaksanakan, percayalah apa yang berlaku kepada Pas di DUN berkenaan akan terjadi kepada BN kerana itulah kebijaksanaan pengundi Galas membuat keputusan.

Dengarlah rintihan rakyat bawahan

SUATU hari, saya terpaksa menaiki teksi kerana kereta dihantar untuk servis. Dalam perjalanan itu, saya sempat berbual dengan pemandu teksi tersebut. Dia seorang bekas tentera yang telah berkhidmat selama 25 tahun dan jawatan terakhirnya ialah korporal.

Katanya, dia perlu membayar sewa teksi sebanyak RM43 sehari. Dia merintih tentang kenapa orang seperti dia yang telah berkhidmat dengan tentera begitu lama tidak diberikan peluang untuk memiliki sebuah teksi, sama ada cara sewa-beli atau pajak-milik.

Dengan suara geram, dia menunjukkan kad keahlian UMNO miliknya.

“Saya sudah menjadi ahli UMNO bertahun-tahun tetapi ini tidak dapat membantu saya,” sambil mengeluarkan kad keahlian UMNO dari dompetnya.

Tetapi kata-katanya yang masih terngiang-ngiang di telinga saya sehingga hari ini ialah, “Saya dan kawan-kawan yang senasib dengan saya tidak akan mengundi Barisan Nasional pada pilihan raya nanti.” Aduh begitu marah sekali pemandu itu, sehingga teksi yang dipandunya terhuyung-hayang sebentar.

Inilah contoh rintihan rakyat bawahan yang rasanya pihak kerajaan perlu memberikan perhatian. Soal periuk nasi rakyat bawahan ini tidak semestinya terbatas kepada bekas tentera sahaja. Mereka yang pernah berkhidmat dengan pasukan pakaian seragam setelah bersara memerlukan pembelaan demi kelangsungan hidup yang selesa.

Tambahan pula pada masa kini, kos sara hidup meningkat dengan mendadak. Harga barang-barang dikuasai oleh pembekal, tidak kira sama ada pemborong atau peruncit. Asalkan mereka melihat ada sesuatu, sebab untuk mereka menaikkan harga barang, tiada siapa boleh menghalang. Kita pernah melihat pihak peruncit dan pembekal mengancam kerajaan apabila ingin memperkenalkan sesuatu peraturan yang boleh membanteras kegiatan sorok, seperti berlaku pada bekalan gula tempoh hari.

Selaras dengan usaha kerajaan melakukan program transformasi ekonomi yang mana telah diumumkan 131 projek titik kemasukan dan 60 peluang perniagaan yang keseluruhannya melibatkan projek-projek besar serta mega, ia hanya membabitkan syarikat-syarikat dan rakyat atasan sahaja. Di bidang pendidikan, tumpuan adalah kepada pendidikan oleh sektor swasta daripada tadika sehingga ke institusi pengajian tinggi.

Di bidang pelancongan perubatan, orang kita termasuk menteri lebih sedia keluar negara untuk melakukan pembedahan, kecuali kes kecemasan. Di bidang perkhidmatan kewangan, untuk mengadakan sebuah bank, perlu modal sekurang-kurangnya RM1 bilion. Untuk syarikat broker saham pula, tidak kurang daripada RM250 juta diperlukan. Bagi rakyat biasa, tiada ruang untuk mencelah dalam sektor-sektor ini.

Mungkin dalam bidang pertanian, ada jugalah peluang bagi penyertaan mereka daripada golongan bawahan. Begitu juga dalam bidang pelancongan, terutama sekali dalam penyediaan pakej inap desa (homestay). Bagaimanapun, semua itu tetap memerlukan pembiayaan bagi sesiapa sahaja termasuk golongan bawahan untuk menyertai bidang ini.

Selain itu, latihan dalam bidang hospitaliti juga diperlukan. Tentu sekali bidang yang mungkin lebih tinggi penyertaan daripada golongan bawahan adalah pertanian. Anak-anak muda yang mungkin tidak berpeluang melangkah kaki ke universiti juga boleh diberikan tempat dalam bidang pertanian dan yang berkaitan dengannya.

Penyertaan seumpama ini telah berjalan dengan penuh kejayaan melalui bimbingan yang diberikan oleh pertubuhan seperti Skill Tech, meliputi Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

Dalam bidang penyediaan perkhidmatan, banyak jenis perkhidmatan boleh disediakan daripada kerja-kerja pembetulan, baik pulih dan anggota penyokong dalam pembinaan serta penyenggaraan.

Sekali lagi, latihan teknikal dan vokasional boleh diberikan kepada golongan bawahan yang berminat. Langkah kerajaan mewujudkan transformasi ekonomi wajar diikuti juga oleh transformasi diri. Yang empunya diri mesti peka dengan apa yang berlaku dan tidak menunggu rezeki datang bergolek tanpa ikhtiar dan usaha. Kalau sampan dan dayung sudah disediakan, apa yang perlu ialah kesanggupan untuk berdayung.

Mungkin program transformasi ekonomi ini harus diperhalusi supaya kepentingan golongan bawahan yang tidak mampu turut serta dalam projek-projek mega secara langsung dapat turut serta secara tidak langsung. Misalnya, suatu rangkaian kedai-kedai runcit secara francais memberi peluang untuk turut serta bagi mereka yang berminat termasuklah barang-barang keperluan harian, penjagaan kebersihan dan kecantikan dan farmasi.

Rintihan pemandu teksi itu mungkin tidak penting kepada sesetengah orang, tetapi memperoleh maklum balas daripada rakyat biasa adalah penting bagi membentuk sebarang strategi untuk memenangi sesuatu pilihan raya.

Lihatlah apa yang terjadi kepada parti Demokrat di Amerika Syarikat yang telah hilang sebanyak 60 kerusi kepada parti lawan, Republikan di Dewan Perwakilan. Ia suatu tamparan kepada Presiden Barack Obama yang tidak mendengar rintihan rakyat biasa.

Usah terlalu selesa kemenangan BN

MOMENTUM kemenangan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil yang pernah hilang sebelum ini berulang lagi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas dan Parlimen Batu Sapi. Kemenangan BN pada kedua-dua pilihan raya kecil itu mengulangi kejayaan serupa di DUN Bagan Pinang dan Parlimen Hulu Selangor.

Lebih manis, kejayaan Galas boleh dianggap kemenangan berganda kerana bukan sahaja berjaya merampasnya dari tangan pembangkang, malah dengan majoriti yang lebih besar pula.

Merampas kerusi yang sebelum ini dipegang oleh Pas, di negeri yang dikuasai oleh Pas pula, bukanlah sesuatu yang mudah. Kerana itu ramai yang tidak berani meramalkan nasib BN di Galas meskipun ada keyakinan yang tinggi untuk menang di Batu Sapi. Memang tidak dinafikan kawasan Gua Musang sebelum ini adalah kubu kuat UMNO tetapi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 yang lalu, buat pertama kali Pas berjaya menembusinya sejak 1955.

Begitu pun, dengan senario politik semasa dan ketidaktentuan bentuk sokongan pengundi atas pagar kaum Melayu dan Cina, BN dan Pas mempunyai peluang untuk menang.

Namun, majoriti penduduk Galas lebih menaruh kepercayaan yang tinggi kepada calon BN, Abdul Aziz Yusoff manakala di Batu Sapi pula, Datin Linda Tsen Thau Lin berjaya mempertahankan kerusi BN. Rentak kejayaan seperti yang diperlihatkan di Galas dan Batu Sapi ini perlu dipertahankan oleh BN kerana gelanggang yang lebih besar iaitu PRU-13 akan tiba dalam sela waktu yang tidak terlalu lama.

Kerana itu, BN tidak boleh terlalu selesa dan berkeyakinan tinggi dengan kemenangan ini kerana meskipun ia menunjukkan peningkatan sokongan yang ketara, namun ia bukan ukuran kepada corak sokongan semasa.

Dalam terus melangkah ke depan, masih banyak yang perlu diperbaiki dan dipertingkatkan oleh jentera BN bagi memenangi hati rakyat secara keseluruhannya. Jika diukur dari sudut agenda pembangunan rakyat, apa yang ditawarkan oleh BN ketika ini boleh dikatakan serba lengkap dan sempurna. Gagasan 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak misalnya, sudah merangkumi hampir kesemua aspek yang diperlukan untuk menggerakkan sebuah bangsa dan negara yang berjaya.

Gagasan itu pula diperkemaskan dengan pelbagai dasar-dasar pembangunan yang diumumkan satu persatu oleh Najib sejak mengambil alih pentadbiran negara.

Cuma apa yang tinggal ketika ini ialah bagaimana jentera-jentera BN terutamanya di peringkat Bahagian dan Cawangan menyempurnakan agenda di sebalik gagasan itu supaya benar-benar dinikmati dan dirasai oleh rakyat.

Gerak kerja mendekati seramai mungkin pengundi yang ditunjukkan oleh pemimpin ketika di Galas dan Batu Sapi tempoh hari juga perlu dikekalkan dan diperhebatkan di kawasan-kawasan lain.

Bukan rahsia lagi, pendekatan seperti turun padang dan mendekati masyarakat secara langsung itu menjadi rahsia kepada kejayaan BN selama ini. Pada peringkat seperti ketika ini juga, BN perlu mengelak daripada terjebak dengan isu remeh-temeh yang langsung tidak memberi manfaat kepada rakyat.

Ambil sahaja pengajaran daripada strategi pembangkang yang gemar mencetuskan provokasi dan menakut-nakutkan pengundi. Pendekatan pembangkang itu akhirnya menjerat diri sendiri kerana pengundi tidak melihat pembangunan yang cuba dibawa oleh pembangkang, melainkan tuduhan-tuduhan tidak berasas yang dilemparkan kepada kerajaan.

Apatah lagi rakyat ketika ini juga berada dalam gelombang kesedaran yang tinggi untuk menilai parti mana yang lebih layak menerajui kepimpinan sesebuah kerajaan.

Kekalutan yang berlaku di dalam pakatan pembangkang serta negeri-negeri yang dipimpin parti itu membuka mata rakyat bahawa tidak banyak pembaharuan yang boleh diharapkan.

Ini merupakan peluang bagi BN untuk meyakinkan rakyat bahawa parti itu seharusnya kembali menjadi pilihan pada pilihan raya akan datang. Perlu diperhatikan juga ialah peningkatan sokongan pengundi kaum Cina sama ada di Galas dan Batu Sapi.

Ia merupakan satu perubahan positif dan menunjukkan bahawa masyarakat Cina tidaklah sepenuhnya menolak kepimpinan BN seperti yang sering digembar-gemburkan sehingga menakut-nakutkan kaum ini untuk mendekati BN.

Ia juga menunjukkan bahawa parti komponen MCA dan Gerakan masih berpeluang untuk menarik kembali kepercayaan pengundi-pengundi Cina untuk menyokong BN tanpa perlu mengikut trend pembangkang yang membuat tuntutan bukan-bukan.

Seperti kaum lain juga, pengundi kaum Cina tidak mempunyai masalah untuk menyokong BN sekiranya mereka diyakinkan bahawa nasib mereka akan lebih terjamin di bawah pemerintahan BN.

No comments:

Post a Comment