TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555

TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER. PLEASE TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER ALL OVER MALAYSIA. TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555. ESTABLISH A NETWORKING AMONG KELANTANESE BUSINESS COMMUNITY.

Tuesday, April 28, 2009

Artikel : Agenda Melayu VS Satu Malaysia

Masih hangat tentang isu berkaitan kabinet baru dan pelupusan MECD. Apa pun yang ada dalam benak pemikiran PM rasional di sebalik pelupusan ini, pastinya bukan untuk menghapuskan agenda melayu dan bumiputera. Pendekatan perlaksanaannya yang barangkali bakal mengalami perubahan.
Penulis yakin, agenda Melayu di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak akan terus dijayakan, tetapi semestinya akan disesuaikan dengan pendekatan konsep Satu Malaysia yang bakal diperincikan.
"Rakyat diutamakan akan merentasi seluruh lapisan masyarakat dan kumpulan etnik di setiap pelosok tanah air. Tidak ada sesiapa yang patut merasakan diri mereka tercicir atau terpinggir daripada wacana nasional".
Konotasi ‘Agenda Melayu’ hari ini sudah terlalu terdedah kepada serangan sinis dari pelbagai pihak termasuk sebahagian dari Melayu yang menganggap apa saja, asal datangnya dari pihak pemerintah ‘tidak relevan’ dan apa saja yang mereka bawa paling ‘up-to-date’.
Konotasi ‘Agenda Melayu’ sudah meninggalkan stigma yang secara tidak langsung akan membentuk tembok persepsi yang menyebabkan terhalangnya pembinaan konsep Satu Malaysia.
Orang Melayu tidak boleh lagi mengamalkan konsep ‘bertegang urat’ mempertahankan satu-satu konotasi yang melambangkan maruah dan kebanggaan orang Melayu, sehingga pengisian sebenar ke arah pencapaian agenda Melayu akhirnya hanyut begitu saja.
"Hanya disebabkan tidak sependapat dalam menentukan nama anak yang baru dilahirkan, anak tersebut akhirnya membesar tanpa ‘surat beranak’ dan telah menjejaskan seluruh masa depan mereka".
NGO atau pertubuhan melayu mempunyai berkebolehan luar biasa dalam hal-ehwal ‘bertegang urat’ tapi kosong dalam keupayaan untuk mengisi agenda Melayu yang telah tersedia diperuntukkan dalam perlembagaan sejak merdeka.
Hari ini, orang Melayu harus bertindak dan berusaha meletakkan diri mereka sebagai ‘beneficiaries’ sebenar kepada maksud tersirat agenda melayu yang bakal diterjemahkan melalui konsep Satu Malaysia.
Janganlah bising-bising…!!
Orang Melayu ni pun satu hal. Ada rumah banglo dan jadi tuan tanah gedaung, tapi bagi tau satu alam di mana tempat simpan harta, bagi tau kod kunci rahsia pada umum.
Akhirnya segala tok nenek pencuri dan penyamun senang-senang boleh masuk dan samun semua harta milik kita.
Ada juga kalangan orang Melayu sendiri yang memberi ‘kunci pendua’ keselamatan dan kedaulatan bangsa kepada bukan Melayu. Apa saja yang orang Melayu dan kerajaan lakukan untuk memenuhi agenda Melayu semuanya kena ‘intercept’.
Akhirnya agenda Melayu tersadai di tengah jalan dan ‘penyek-penyek’ dilanggar oleh kenderaan ‘multi-excel’ bukan Melayu.

No comments:

Post a Comment