TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555

TAIP 'KB' DAN HANTAR SMS KE 33555
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER. PLEASE TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!

TYPE 'KB' & SEND SMS TO 33555. A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESSMAN/WOMAN ALL OVER MALAYSIA!
A DIRECTORY FOR KELANTANESE BUSINESS OWNER ALL OVER MALAYSIA. TYPE 'KB' AND SEND SMS TO 33555. ESTABLISH A NETWORKING AMONG KELANTANESE BUSINESS COMMUNITY.

Sunday, August 30, 2009

31 OGOS 2009! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! SAMBUTAN KEMERDEKAAN NEGARA KE-52












PERARAKAN menentang komunis yang di ketuai oleh Tuanku Abdul Rahman.
Dalam usaha mendapatkan kemerdekaan daripada penjajah, semua negara di dunia mempunyai pelbagai kisah dan pengalaman tersendiri dalam memperjuangkan kemerdekaan. Ada yang berjuang sehingga mengorbankan banyak nyawa, ada yang terpaksa bersekongkol dengan militan dan gerakan bawah tanah. Pada masa yang sama ada juga yang percaya pada perjuangan tanpa keganasan.
Dalam konteks kemerdekaan negara ini, ia dicapai melalui cara yang berhemah iaitu melalui rundingan tanpa perlu menumpahkan darah. Inilah perkara paling unik yang membezakan Malaysia dan negara-negara lain dalam perjuangan kemerdekaan. Tarikh keramat 31 Ogos 1957 terus terpahat dalam sejarah sebagai hari negara ini bebas dari cengkaman penjajah yang senantiasa menjadi petualang demi untuk kepentingan mereka.
Namun begitu ini tidak bermakna kita memperoleh kemerdekaan dengan mudah. Sejak negara ini dijajah pada 24 Ogos 1511 dengan runtuhnya Kesultanan Melayu Melaka kepada Portugis, telah berlaku banyak peperangan dan pertempuran terhadap penjajah bagi menyatakan kebencian penduduk negara ini terhadap penjajah.
Kemudian dengan bermulanya campur tangan British di Tanah Melayu pada 1874, ini mula menimbulkan kebencian terhadap penjajah, yang akhirnya mendorong orang Melayu untuk bangkit menentang British.
Nama-nama seperti Datuk Bahaman, Datuk Maharajalela, Haji Abdul Rahman Limbung dan Mat Salleh di Sabah, hanya menyebut beberapa nama merupakan antara tokoh pejuang awal yang sanggup mengorbankan diri demi memperjuangkan kebebasan dengan menghalau penjajah. Walaupun penentangan yang dilakukan ini tidak memperoleh apa-apa kemenangan tetapi semangat perjuangan inilah yang telah memercikkan api nasionalisme untuk memperoleh kemerdekaan.
Nasionalisme
Gerakan nasionalisme untuk memperoleh kemerdekaan mula timbul berikutan semangat penduduknya yang inginkan sebuah negara bangsa yang merdeka, bebas dari penjajah dan mentadbir negara sendiri dengan corak kepimpinan sendiri.
Langkah paling berkesan dalam menyemarakkan semangat nasionalisme di kalangan masyarakat ialah melalui akhbar yang mana ia telah berjaya meniupkan semangat anti penjajah. Terdapat beberapa golongan yang cerdik pandai yang berjuang dengan menggunakan mata pena untuk menanamkan semangat perjuangan. Antara mereka ialah golongan berpendidikan agama yang mendapat pendidikan di Al Azhar, Mesir. Golongan kedua adalah golongan berpendidikan sekular Inggeris dan golongan ketiga ialah golongan sekular berpendidikan Melayu.
Mereka menggunakan teknik penulisan untuk menentang penjajah dan dalam masa yang sama menanamkan semangat nasionalisme.
Namun penjajahan Jepun pada 1942-1945 adalah punca sebenar yang telah membuka mata masyarakat bahawa penjajahan boleh dihapuskan. Keupayaan Jepun menundukkan penjajah British sekali gus membuktikan bahawa penduduk negara ini boleh membebaskan diri dan berdikari.
Selepas pendudukan Jepun, orang Melayu telah sedar bahawa pihak British tidaklah sekuat yang di sangka, ditambah pula oleh semangat untuk merdeka yang bertiup kencang di Indonesia yang sedikit sebanyak mempengaruhi penduduk di sini.
Namun begitu Tanah Melayu sekali lagi dijajah oleh British, dan malangnya penjajah melihat kemerdekaan bukanlah perkara utama bagi mereka malah mengumumkan cadangan penubuhan Malayan Union .
Sir Harold MacMichael telah dihantar ke Tanah Melayu untuk mendapatkan tandatangan daripada Raja-raja Melayu. Beliau telah bertindak memaksa Sultan-sultan Melayu untuk menerima cadangan-cadangan pihak British. Malah Sultan yang enggan menandatangani perjanjian tersebut diugut akan digantikan dengan sultan yang lain atas tuduhan bekerjasama dengan Jepun
Malayan Union juga mencadangkan undang-undang baru yang memberikan kewarganegaraan kepada semua orang yang dilahirkan di Tanah Melayu dan Singapura, serta pendatang yang tinggal sekurang-kurang 10 tahun sebelum 15 Februari 1942. Semua warganegara Malayan Union yang baru itu akan mempunyai hak-hak yang sama, termasuk penerimaan masuk untuk perkhidmatan awam yang juga dikenali sebagai 'jus soli'.
Tergugat dengan keadaan ini orang Melayu yang selama ini dilihat lemah oleh penjajah telah bangkit membantah. Komuniti Cina dan India juga tidak ghairah dan telah mengkritik sesetengah peruntukan yang terdapat di dalam kertas putih Malayan Union. Pesara-pesara British dalam Perkhidmatan Awam seperti Frank Swettenham, George Maxwell, R. O. W. Winstedt, Cecil Clementi dan Laurence Guillemardt turut membantah rancangan Malayan Union.
Dari sudut pandangan orang Melayu, penentangan ini telah disampaikan dengan lebih berkesan selepas penubuhan UMNO atau Pekembar yang muncul untuk menyuarakan bantahan Melayu terhadap Malayan Union.
Pada 1 Mac 1946, sebuah Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu (Pan-Malayan Malay Congress) diadakan di di Kelab Sultan Suleiman, Kuala Lumpur yang disertai kira-kira 200 orang wakil Melayu daripada 41 buah persatuan.
Pada 1 Mei 1946, Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu Ke-2 diadakan di Johor Bahru. Dalam kongres itu, pembentukan UMNO diisytiharkan dan Dato Onn Jaafar, Menteri Besar Johor, dilantik sebagai presiden pertama. Kongres itu turut mendesak Malayan Union dimansuhkan. Pihak British sangat terkejut dengan perubahan sikap masyarakat Melayu.
Negeri-negeri Melayu yang selama ini terpisah dan tidak bersatu telah bangun bersama-sama,
Perubahan
Malah Sultan di negeri-negeri Melayu turut bersama berganding bahu menentang Malayan Union dan semua ini berjaya dicapai melalui usaha tersusun yang dilakukan UMNO.
Meskipun penentangan orang Melayu begitu hebat, kerajaan British enggan menarik balik pelaksanaan Malayan Union. Sebaliknya, Malayan Union telah diisytiharkan pada 1 April 1946 dengan Edward Gent dilantik Gabenor pertama. Bagaimanapun, penentangan terhadap Malayan Union begitu kuat sehingga rancangan itu tidak dapat dikuatkuasa sepenuhnya. Malah pada majlis pelantikan Edward Gent, majlis tersebut telah dipulau oleh Sultan-sultan Melayu. Akhirnya, Malayan Union dibatalkan pada 1 Februari 1948 dan ia telah digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu dan bermulalah episod untuk mendapatkan kemerdekaan.
Percubaan pertama untuk mendapatkan kemerdekaan berlaku pada 1954, di mana Tunku Abdul Rahman mengetuai sekumpulan perwakilan ke London untuk memperoleh kemerdekaan Malaya. Bagaimanapun, percubaan tersebut gagal.
Pada tahun yang berikut, Pilihan Raya Persekutuan yang pertama diadakan. Parti Perikatan yang ketika itu merupakan gabungan UMNO dengan MCA memenangi 51 daripada 52 kerusi yang ditandingi. Tunku dilantik sebagai Ketua Menteri Malaya yang pertama dan MIC yang mewakili kaum India menyertai parti tersebut pada tahun 1955.
Pada tahun 1955, Tunku sekali lagi pergi ke London untuk berunding tentang kemerdekaan Malaya. Pada kali ini, beliau berjaya dan tarikh 31 Ogos 1957 diputuskan sebagai tarikh kemerdekaan. Laungan "merdeka" yang bergema di Stadium Merdeka turut sama dilaung dan dikongsi bersama di seluruh negara.
Sejak itu, tanah air ini telah berjaya melakar pelbagai kejayaan dan kemakmuran yang membanggakan selama 52 tahun untuk dikongsi bersama setiap warganya tanpa mengira kaum, agama dan kedudukan.








Apa nasib kita 52 tahun lagi?
ESOK, Malaysia akan menyambut hari kemerdekaan ke-52. Ia bermakna sudah 52 tahun kita mentadbir dan memerintah tanah air ini dengan cara kita sendiri.
Kita menempuh segala cabaran dengan tabah bersandarkan kekukuhan perpaduan pelbagai kaum yang selama ini dikagumi oleh dunia. Tetapi persoalannya apakah yang akan berlaku 52 tahun lagi? Apakah yang akan menjadi faktor penentu bagi memastikan kemerdekaan negara ini yang dicapai melalui titisan keringat, air mata dan darah berkekalan? Berikut kami paparkan pandangan tiga penulis dari tiga generasi berbeza mengenai perkara itu.
Lahir generasi berilmu - Oleh NIEZAM ABDULLAH - Dalam melangkah ke era 50-tahun akan datang, kita seharusnya tidak lupa kepada sejarah silam bagaimana kemerdekaan dicapai hasil titisan darah dan air mata orang terdahulu.
Hari ini golongan belia semakin terhakis pengetahuan itu. Mereka lebih tertumpu kepada aspek hiburan. Pemikiran intelektual mereka didedahkan kepada faktor-faktor terhadap keseronokan semata-mata. Maka lahirlah belia yang ingin menjadi penyanyi dan pelakon, mahu mencari kekayaan di pentas Akademi Fantasia daripada mereka yang bercita-cita untuk bergelar saintis ataupun professional lain.
Seandainya perkara ini tidak diambil berat, 50 tahun akan datang lahirlah golongan belia yang ketandusan ilmu sehingga boleh menyumbang kepada kemusnahan bangsa dan negara.
Jika ia berlaku, kita akan mewarisi satu masyarakat baru yang hilang adab sopan, lebih malang akan lahirlah pemimpin atau golongan intelektual yang akan mencorakkan elemen itu di dalam sistem pendidikan sehingga boleh mengakibatkan pemikiran masyarakat Malaysia kembali dijajah. Dari sudut agama amat merisaukan apabila keruntuhan akhlak dan gejala sosial itu menjadi penyakit yang merebak dengan pantas ke dalam jiwa golongan muda-mudi. Apa akan jadi kepada masyarakat kita jika bilangan samseng jalanan, anak luar nikah dan bohsia itu bertambah?
Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp
Menyediakan pewaris - Oleh Zin Mahmud - Generasi yang lahir dari tahun 1957 hingga 1963 adalah anak merdeka ketika Tanah Melayu belum menjadi Malaysia. Tempoh dari 1957 hingga 1963, Tanah Melayu sedang mengukuhkan diri sebagai sebuah negara merdeka dan berdaulat.
Tentu bagi generasi ini, mereka dibesarkan dengan suasana negara yang masih kuat dipengaruhi dan dikuasai oleh penjajah. Tentera British masih banyak. Darurat hanya berakhir tahun 1960. Walaupun merdeka, tahun-tahun itu kuasa penjajah masih kental. Tentera dan ekonomi kuat dipegang British. Dasar luar masih dipengaruhi kuat dari London. Lebih tepat Malaya ketika itu adalah dalam bentuk neo-kolonial.
Britain mahu memerdekakan Tanah Melayu dengan syarat kepentingan ekonominya tidak terjejas.
Justeru generasi yang lahir pada akhir 50-an dan awal 60-an membesar dalam keadaan negara yang belum benar-benar merdeka. Keadaan negara masih susah. Ibu bapa generasi ini menanggung penderitaan Darurat. Masih kelihatan kesusahan di merata-rata tempat.
Dalam suasana terancam, London menggesa penubuhan Malaysia merangkumi semua tanah jajahannya di Asia Tenggara. Keadaan tidak stabil terus berlaku. Pemberontakan Brunei membawa negara itu enggan menyertai Malaysia. Konfrontasi dilancarkan Indonesia ekoran penubuhan Malaysia, diikuti terkeluarnya Singapura pada tahun 1965. Hanya selepas peristiwa 13 Mei dengan pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Dasar Pelajaran Kebangsaan, keadaan menjadi stabil dan mengukuh.
Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp
Kestabilan politik penentu - Oleh Zulkiflee Bakar - DUA tahun lalu, kita menyambut Hari Kemerdekaan Ke-50. Ketika itu rakyat Malaysia begitu bangga kerana kononnya mereka merasai kebebasan sebenar-benarnya. Mereka bebas dalam semua perkara termasuklah dalam penyebaran maklumat tanpa sekatan. Internet digunakan sepenuhnya bagi melahirkan pandangan mereka.
Parti-parti politik pembangkang pula semakin lantang dan membangkitkan apa juga isu demi meraih sokongan politik. Akhirnya, pada tahun 2008, Malaysia menyambut kemerdekaan ke-51 dalam keadaan yang agak
muram.
Kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen dan terlepas kekuasaan di beberapa buah negeri yang dialami oleh Barisan Nasional (BN) telah mengubah senario politik negara. Akibat kerapuhan itu, BN yang dilihat tonggak kestabilan politik negara tergugat. Kebebasan yang kononnya diberikan atas nama demokrasi akhirnya memakan diri.
Penulis membangkitkan soal kestabilan politik BN kerana parti itulah selama ini menjadi tonggak Malaysia terus mengecap kemerdekaan dan ketenteraman. Tiada siapapun yang dapat menafikan bahawa BN yang bertanggungjawab memerdekakan negara ini.








Ubah pendekatan lapuk
MUSA Hitam ketika diwawancara (dua dari kiri) Zin Mahmud, Zulkiflee Bakar dan Hafizahril Hamid di Kompleks Antarabangsa, Kuala Lumpur.
MINGGUAN: Mungkin Tun boleh nyatakan kenapa Tun dilihat agak menyepikan diri sekian lama?
MUSA : Saya sebenarnya sudah lama tidak mahu diwawancara oleh mana-mana akhbar sama ada media cetak atau media elektronik. Lebih-lebih lagi selepas pilihan raya 2004 dan 2008 kerana saya bosan dengan politik yang berlaku dalam negara. Saya ingin bercakap terus terang, saya bosan dengan apa yang terjadi di kalangan UMNO sendiri yang mana saya sendiri pernah memegang pelbagai jawatan dan menjadi ahli berpuluh-puluh tahun dan masih menjadi ahlinya hingga kini.
Kebosanan saya ini adalah bagaimana kerajaan yang telah dipertanggungjawabkan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) berkecamuk begitu teruk hinggakan kita kalah banyak sama ada di Parlimen dan di Dewan Undangan Negeri (DUN). Saya berpendapat tidak guna saya mengadakan sebarang wawancara kerana dibimbangi akan menyuarakan kritikan yang keras. Ini kemudiannya pasti akan mendapat bantahan dari ahli-ahli UMNO sebagai seorang ahli yang tidak setia. Ini kerana kesetiaan kepada UMNO adalah sangat penting.
Waktu saya bercanggah pemikiran dengan Tunku Abdul Rahman bersama dengan Dr. Mahathir apabila saya membuat pengumuman untuk berhenti sebagai Timbalan Menteri selepas tahun 1969, saya telah diminta untuk mengangkat sumpah menyatakan kesetiaan kepada Tunku. Tun Razak telah meminta saya pergi berjumpa Tunku meminta maaf dan menyatakan kesetiaan. Tun Razak begitu rapat dan menjaga saya maka saya bersetuju untuk pergi. Tun Razak mahu ikut tetapi saya tidak mahu beliau turut serta. Namun saya akan tetap menyampaikan pendapat saya. Ini prinsip hidup saya.
Apabila saya meletak jawatan, kenyataan saya ialah akan terus setia kepada parti, bangsa dan negara. Tidak saya sebutkan tentang pemimpin. Tidak ada yang peribadi tetapi itu soal prinsip hidup saya. Bagi saya apabila seseorang pemimpin melakukan sesuatu tindakan yang salah dan tidak boleh diterima rakyat, saya tidak akan menyokongnya. Tidak ada istilah absolute loyalty kepada pemimpin bagi saya. Itu prinsip saya dalam politik.
Maka apabila saya melihat keadaan UMNO yang berkecamuk itu saya melihat adalah lebih baik saya mendiamkan diri. Tidak payahlah saya membuat sesuatu yang menarik perhatian kepada saya sendiri. Namun begitu saya juga memainkan peranan saya dalam diam. Lebih baik begitu dari mengeluarkan kenyataan terbuka kepada umum yang boleh memesongkan rakyat tentang isu sebenar yang berlaku pada waktu itu. Cara saya berbeza, contohnya bila saya berjumpa dengan penganjur penting saya akan luahkan pandangan saya.








Lahirkan Melayu berkualiti
Tetapi kebebasan yang diberikan dikatakan menimbulkan banyak masalah lain termasuklah dari segi perkauman?
MUSA: Masalah yang timbul ialah kejutan budaya kerana semua itu tidak pernah berlaku dalam kepimpinan sebelum ini, banyak sangat yang tidak boleh. Dengan semua kebebasan atau kerajaan terbuka oleh Tun Abdullah dan ditambah pula dengan kemudahan teknologi seperti internet dan blog, kita lebih bebas. Namun masalah ini yang tidak disedari oleh kebanyakan pemimpin UMNO. Mereka masih bergantung kepada idea media arus perdana.
Pemikiran untuk terlalu mempertahan hak dan kedudukan Melayu sudah semakin hilang dan tidak lagi begitu relevan. Golongan muda Melayu atau saya panggil Melayu baru sudah berfikiran berbeza dan tidak lagi bergantung kepada semangat kemelayuan yang tingg
Mereka sudah yakin untuk bersaing. Kita terlalu didedahkan dengan cerita bahawa orang Melayu masih lagi ketinggalan, lemah dan tidak boleh. Walhal dalam tempoh masa 20 ke 30 tahun kebelakangan orang Melayu sudah membuktikan mereka berjaya.
Apa yang perlu dilakukan ialah terus menyedarkan orang Melayu bahawa mereka boleh melakukan semua perkara dan saya tidak bersetuju bahawa orang Melayu masih lagi tidak cukup itu dan ini.
Ramai orang Melayu telah membuktikan mereka boleh berjaya dalam pelbagai bidang melalui pendidikan yang diberikan oleh UMNO dahulu dan kita kena terus membuktikan Melayu boleh melakukan apa saja di dunia ini.
Mungkin Tun ada pesanan khusus terhadap orang Melayu mengenai perkara ini
MUSA: Saya berpesan janganlah diperbesarkan tentang isu kuantiti tetapi kualiti dalam hal orang Melayu. Kenapa orang Cina di negara ini yang jumlahnya lebih kecil atau orang Yahudi yang juga kuantitinya kecil di dunia boleh menguasai pelbagai bidang dari ekonomi, teknologi dan sebagainya. Ini semua adalah soal kualiti dan orang Melayu pun boleh berjaya jika kita tekankan soal kualiti. Jika kita naikkan kuota atau penguasaan orang Melayu sehingga 60 atau 80 peratus pun tetapi kualiti menurun sehingga 20 atau 10 peratus, apa gunanya.
Itulah kita terlalu memainkan sentimen nasib dan masa orang Melayu akan gelap namun sebenarnya kita perlu memberi keyakinan dan menunjukkan orang Melayu sememangnya boleh berjaya. Sentimen orang Melayu sentiasa ketinggalan ini tidak boleh diterima oleh pengundi-pengundi baru yang satu ketika dahulu UMNO yang beri pelajaran kepada mereka. Oleh itu kita harus menerima hakikat bahawa orang Melayu sekarang sudah bertukar pemikiran mereka. Maka dengan itu UMNO perlu sedar bahawa golongan Melayu baru ini sudah terpisah daripada mereka dan mereka perlu menarik mereka kembali.
Caranya ialah dengan pergi menghampiri mereka dan kita perlu menyesuaikan diri serta faham apa hasrat dan aspirasi mereka. Jika kita mahu jadi parti politik yang benar-benar mewakili sesuatu kaum atau masyarakat secara keseluruhan maka kita perlu fahami mereka dan bertindak memenuhi apa yang mereka mahukan.
Apakah Tun yakin gabungan pembangkang ini mampu menjadi alternatif kepada rakyat dalam pilihan raya akan datang?
MUSA: Mereka mampu menjadi alternatif kepada rakyat. Namun begitu sama ada Pas, DAP dan PKR mampu bekerjasama antara satu sama lain, itu satu soal lain. Pada hemat saya melalui apa yang saya lihat sekarang ia tidak boleh menjadi. Cuma di luaran sahaja namun dalam isu yang lebih mendalam ia sangat sukar kerana tidak ada persamaan dari segi dasar, ideologi dan sebagainya.
Namun begitu kita jangan lupa sebelum kemerdekaan bagaimana keadaan UMNO, MCA dan MIC. Parti-parti ini mampu bekerjasama walaupun dilihat agak mustahil untuk terjadi, namun ia berjaya. Ia dipanggil sebagai muafakat kerana kepentingan. Tidak mustahil untuk berlaku di kalangan pembangkang. Kita jangan ambil mudah tentang kerjasama antara pembangkang ini.
Kita perlu melihat kepada kelemahan diri kita dahulu untuk kembali berjaya. saya lihat Datuk Seri Najib telah mula tahu dan sedar tentang kelemahan ini bukan sahaja dengan deklarasi dan sebagainya namun beliau memang buat apa yang perlu dilakukan.








Sejauh mana kita merdeka
Oleh Mior Kamarul Shahidmkamarul@bharian.com.my
KEMAKMURAN yang kita kecapi selepas 52 tahun merdeka wajar dikekalkan untuk generasi akan datang.
Hari ini wujud perpecahan politik di hampir semua negara yang pernah dijajahDALAM buku-buku politik antarabangsa mengenai negara membangun yang ditulis kira-kira 30 tahun lalu, biasanya mentafsirkan politik Malaysia sebagai: "Pada mulanya adalah negara sistem satu parti dominan berdasarkan kepada nilai demokrasi Barat; masih kekal di bawah penguasaan parti Perikanan (sekarang Barisan Nasional (BN) dengan peningkatan batasan-batasan terhadap parti pembangkang." Hari ini, tafsiran seperti itu tidak sesuai lagi. Malaysia bukanlah negara satu parti dominan, berdasarkan persaingan parti-parti politik yang wujud sekarang. Suasana politik Malaysia sudah mengalami perubahan mendadak berikutan pelbagai proses yang sudah dilalui sejak merdeka. Sistem pendidikan banyak mengubah bentuk pemikiran rakyat, seterusnya pemikiran politik bangsa. Walaupun BN terus berkuasa, kebebasan sudah diberikan seluas-luasnya kepada parti pembangkang. Dengan kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), sekatan maklumat terhadap mana-mana pihak termasuk parti pembangkang adalah sesuatu yang mustahil.
Atas nama demokrasi, kebebasan tanpa batas boleh memakan diri. Dilema ini dirasai di kebanyakan negara membangun yang menghadapi ancaman politik hingga menyebabkan satu demi satu kerajaan mereka tumbang. Kerajaan baru yang memerintah pula sering tergugat akibat sokongan yang berbelah bagi. Dalam sistem demokrasi, kerajaan yang gagal mendapat sokongan padu rakyat, sekurang-kurangnya 2/3 perwakilan di Parlimen, terdedah kepada cubaan untuk diganggu-gugat. Penentangan pembangkang di kebanyakan negara merdeka hari ini sudah melangkaui bentuk perjuangan parti kebangsaan ketika parti-parti politik negara itu menentang penjajah suatu ketika dulu. Di negara ini, pemimpin Umno, MCA dan MIC yang berjuang membebaskan negara ini pada 1957, melakukannya dengan bijaksana, berunding dan memberi alasan kukuh mengapa Malaya ketika itu wajar dimerdekakan. Ketika gerakan menghalau penjajah British memuncak, rasa tidak ada kata-kata yang begitu kesat dilemparkan kepada Inggeris. Tetapi, hari ini kata-kata dan tuduhan pengikut parti-parti pembangkang ke atas parti pemerintah sangat jauh berbeza, terutama ketika berlaku perdebatan terbuka atau pilihan raya. Perjuangan menuntut kemerdekaan adalah berlandaskan kepada tuntutan hak untuk memerintah negara oleh rakyat negara ini. Akhirnya, British akur dengan jaminan pejuang kebangsaan dan nasionalis ketika itu berdasarkan tuntutan kemerdekaan menerusi satu bangsa yang bersatu padu. Dengan slogan 'Bersatu Teguh, Bercerai Roboh', pemimpin Melayu, Cina dan India berarak menunjukkan kepaduan dan kekuatan yang meyakinkan penjajah untuk membebaskan negara ini daripada cengkaman mereka.
Daripada banyak kejadian yang berlaku kebelakangan ini khasnya demonstrasi jalanan dan perhimpunan haram membabitkan ribuan manusia, jelas menunjukkan perjuangan parti politik hari ini adalah manifestasi daripada keghairahan untuk menggulingkan kerajaan yang diterajui parti-parti yang berjuang membebaskan negara daripada penjajah 52 tahun lalu. Mereka melakukannya sebagai satu proses untuk meyakinkan pengikut mereka bahawa mereka sedang membina kekuatan untuk menggugat kerajaan yang mereka uar-uarkan sebagai lemah. Jika kerajaan hari ini benar-benar lemah, ia sudah pun jatuh. Tetapi, disebabkan kerajaan BN masih mendapat sokongan sebahagian besar rakyat, walaupun kurang daripada 2/3 perwakilan di Parlimen, ia masih bertahan dan kini mengumpul kekuatan untuk memulihkan semula keadaan. Penentuan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 adalah penanda aras kerajaan BN untuk terus memerintah negara. Seandainyalah, penjajah melihat semula apa yang berlaku di Malaysia hari ini, ia boleh mengatakan: Orang Melayu masih bercakaran sesama sendiri dan tidak layak memerintah. Orang Cina yang menguasai ekonomi Malaysia dan kaum India yang masih kaum minoriti, juga berpecah belah. Jika diibaratkan dalam suasana hari ini rakyat negara ini mahu menuntut kemerdekaan, ia akan ditolak mentah-mentah. Walaupun pada permukaannya rakyat dilihat bersatu, tetapi dari segi lahiriahnya, mereka bercakaran dalam soal tuntutan hak. Satu demi satu peristiwa dibangkitkan mencabar kesabaran rakyat. Melayu berpecah kepada beberapa buah parti, selain golongan atas pagar. Keadaan sama juga berlaku ke atas kaum Cina dan India. Di Sabah dan Sarawak, rakyatnya meletakkan harapan tinggi kepada BN. Mungkinkah disebabkan negara ini tidak dapat lari daripada kesan kolonial dan tekanan imperialis, menyebabkan keadaan yang berlaku hari ini tidak dapat dielakkan. Ternyata, perubahan yang cuba diketengahkan oleh golongan tertentu adalah perjuangan imperialis yang kononnya mahukan pembaharuan, hakikatnya mereka menyemarak ideologi imperialisme. Di sesetengah negara, sudah menjadi lumrah berlaku keinginan golongan imperialis kapitalis untuk terus menguasai rakyat bekas koloni sebagai hamba ekonomi dan politik mereka. Tugas mereka bertambah mudah di bawah pemerintahan kerajaan yang lemah. Apa pun, Malaysia terpaksa akur seperti permasalahan pokok yang dialami oleh negara-negara membangun – untuk mengekalkan kerajaan yang mantap dan mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu. Kajian pengalaman ke atas lebih 100 buah negara menunjukkan hampir dua pertiga daripadanya adalah menjadi mangsa, sama ada kepada rampasan kuasa yang berjaya atau pun kepada percubaan yang bersungguh-sungguh untuk menjatuhkan kerajaan yang ditubuhkan. Malaysia terselamat daripada ancaman seperti itu.
Umumnya, hari ini wujud perpecahan politik yang berlaku hampir di setiap negara merdeka. Apa pun, pimpinan negara masih tidak jemu meningkatkan usaha yang berterusan terhadap pemupukan perpaduan, kesetiaan kebangsaan dan kebanggaan terhadap simbol kemerdekaan dan negara. Pada masa sama, rakyat melabelkan anasir yang boleh memecahkan rakyat sebagai bahaya yang boleh menghancurkan negara. Ini termasuk parti politik yang menjadi pembangkang, parokialisme tempatan dan serantau, kebebasan akhbar dan perpecahan ikatan politik. Setiap parti seharusnya kembali kepada asas penubuhannya yang mana parti politik adalah untuk membangunkan bangsa dan negara. Tapi, jika parti politik menjadi ancaman terhadap penyatuan negara, ia tergelincir daripada landasan. Malaysia, sebagai negara bertanggungjawab terhadap rakyatnya, bimbang kepada perpecahan. Itulah sebabnya pemimpin negara sering menegaskan bahaya fahaman berpuak-puak. Bagi pemimpin pembangkang, janganlah mengandaikan sudah mendapat mandat daripada rakyat kerana kuasa sebenar terletak pada rakyat menerusi sistem pemilihan yang sah mengikut demokrasi.








Bumiputera masih mundur, tercicir ekonomi
Oleh Abdul Aziz Abdul Rahman
Kerajaan perlu galak penyertaan orang Melayu dalam kegiatan ekonomi secara tersusunDASAR penjajah memberikan keutamaan kepada kaum lain dengan menggalakkan mereka tinggal di bandar demi kepentingan pihak British untuk memudahkan segala urusan jual beli. Pada masa sama industri bijih timah dan getah berkembang, maka secara perlahan-lahan orang Melayu terpaksa akur dengan keadaan hidup yang semakin terhimpit memaksa mereka berpindah ke luar bandar kerana taraf hidup semakin meningkat, sekali gus tidak lagi mampu bersaing dengan kaum lain kerana tiada modal, kemahiran dan pengalaman berniaga. Maka tinggallah orang Melayu di kampung dengan mengamalkan cara hidup pertanian tradisional berbekalkan tulang empat kerat untuk 'survival'.
Peralihan cara hidup ini turut menjejaskan peluang pendidikan anak Melayu ke sekolah Inggeris. Pendidikan yang ada di luar bandar atau kampung pada masa itu hanya setakat Darjah Enam di sekolah Melayu. Sekali lagi orang Melayu jauh ketinggalan dari segi pendidikan. Orang Melayu terus dipinggirkan, dipandang sepi dan hidup dalam penuh kedaifan. Jurang ekonomi kian melebar antara kaum. Begitu juga pendidikan anak Melayu tidak mendapat tempat di hati British. Selepas kemerdekaan pada era 60-an, kerajaan banyak menumpukan pelaksanaan dasar untuk mengurangkan jurang perbezaan ini, tetapi tidaklah begitu berjaya sehingga berlakunya Tragedi 13 Mei 1969.
Kerajaan darurat yang diketuai Tun Abdul Razak Hussein mewujud dan memperkenalkan pelbagai dasar dan program membaiki jurang perbezaan antara orang Melayu dan bukan Melayu atas asas untuk mewujudkan perpaduan. Prinsip Rukun Negara diperkenalkan dan diisikan pula dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilancarkan pada 1970 selaras pelancaran Rancangan Pembangunan Ekonomi Kedua (1971-1975). DEB bertujuan membasmi kemiskinan tidak kira bangsa dan agama, juga memperbaiki jurang perbezaan ekonomi dari segi pendapatan, pekerjaan dan harta. Ia bererti mewujudkan tindakan menyusun semula ekonomi dan struktur masyarakat supaya pengagihan harta antara orang Melayu dan bukan Melayu lebih saksama.
Tindakan yang dirancang dan diambil termasuk, kerajaan Persekutuan dan negeri serta agensi kerajaan hendaklah memainkan peranan yang lebih aktif untuk campur tangan (interventionist role) bagi menentukan orang Melayu memperoleh peluang memasuki sektor moden dan institusi baru. Jadi, institusi baru ditubuhkan seperti Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri (PKEN) pada peringkat negeri, syarikat di bawah Mara, Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA), Pernas, Lembaga Padi atau Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama). Malangnya, pada 80-an dan 90-an sebahagian besar badan itu sama ada dihapuskan atau diswastakan, sekali gus ia tidak lagi boleh berfungsi mengikut tujuan asalnya. Rangka dasar itu hendaklah bersesuaian dan mampu menghasilkan pertumbuhan ekonomi yang tinggi. Keadaan ini boleh membantu membasmi kemiskinan dan pengagihan pendapatan dengan lebih saksama. Tindakan perlu diambil untuk mewujudkan aktiviti ekonomi yang boleh menghasilkan banyak pekerjaan supaya mencapai keadaan guna tenaga penuh. Selain itu, usaha membangunkan keupayaan orang Melayu, antaranya mengadakan program dalam bidang pendidikan dan latihan perlu dilaksanakan supaya mereka dapat mengambil bahagian dalam proses pembangunan. Lebih daripada itu, semua orang Malaysia diberi pelajaran bagi maksud mewujudkan asas sistem nilai hidup sama bagi generasi muda dengan harapan dapat mencapai perpaduan negara dan integrasi kaum. Pokoknya, DEB dibentuk bertujuan mengubahkan keadaan sosial dan ekonomi dengan harapan mewujudkan masyarakat Malaysia yang mampu melupakan jurang perbezaan antara kaum bagi negara melangkah ke depan. Ketika DEB dilancarkan pada 1970, modal (ekuiti) Bumiputera cuma pada kadar 2.4 peratus, tetapi pada 1990 ia bertambah kepada 19.3 peratus. Dari segi nilai, modal Bumiputera bertambah dari RM47 juta kepada RM20.9 bilion pada 1990 dan 2002 ia bertambah kepada RM73.2 bilion. Penambahan modal ini berikutan penubuhan syarikat pelaburan seperti Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Lembaga Urusan dan Tabung Haji . Namun, pada 2002 iaitu 12 tahun selepas 1990, modal saham Bumiputera turun kepada 18.7 peratus. DEB tamat pada 1990, tetapi disambung dengan Dasar Pembangunan Nasional (NDP) dengan disokong prinsip Wawasan 2020 bagi maksud mengeluarkan profesional, ahli sains dan ahli teknologi. Hasrat NDP lebih kurang sama DEB. Jumlah profesional Bumiputera bertambah dari 21 peratus pada 1990 kepada 30 peratus pada 2002. Sejak DEB dilancarkan kadar kemiskinan turun dari 52 peratus pada 1970 kepada lima peratus pada 2002. Kadar kemiskinan di luar bandar turun dari 59 peratus kepada 11 peratus pada tempoh sama. Sungguhpun, taraf ekonomi Bumiputera dapat ditingkatkan, kita tidak mencapai kejayaan sepenuhnya. Jika dibandingkan dengan bangsa lain, Bumiputera masih jauh tertinggal di belakang. Pendapatan keluarga Bumiputera lebih rendah daripada pendapatan keluarga orang Cina. Jumlah profesional Melayu banyak bertambah, tetapi masih tertinggal berbanding bangsa lain. Malah, kadar pertumbuhan pelaksanaan ekonomi orang bukan Melayu lebih cepat daripada orang Melayu. Oleh itu, umpamanya apabila ekonomi negara tumbuh pada kadar 8 peratus pada awal 1990, orang bukan Melayu mendapat lebih banyak faedah kerana mereka lebih cekap dan mampu. Orang Melayu masih perlu dibantu dan perlu ada agenda tertentu untuk membangunkan mereka dengan lebih teratur dan tersusun. Segala kuasa yang ada dalam Perlembagaan Persekutuan perlu dipakai dan dilaksanakan dengan saksama. Pada 2005, satu dasar baru diperkenalkan iaitu Misi Nasional, untuk meningkatkan ekonomi dan mempertahankan pertumbuhan ekonomi sekurang-kurangnya 6 peratus Justeru, sempena ulang tahun kemerdekaan negara ke-52 ini, banyak perkara yang perlu direnungkan. Isu pokok iaitu kemunduran dan ketinggalan ekonomi Bumiputera dalam negaranya sendiri, selain itu isu membasmi kemiskinan, meningkatkan penyertaan dan penguasaan Bumiputera dalam bidang ekonomi moden perlu difikirkan. Secara keseluruhan, penyertaan masyarakat Bumiputera dalam bidang perniagaan, perdagangan dan perindustrian negara masih pada tahap rendah berbanding pembabitan masyarakat bukan Bumiputera. Keadaan pada tahun mendatang memerlukan tahap daya saing tinggi daripada sesiapa saja yang menjalankan kegiatan perdagangan dan perindustrian. Era globalisasi akan mengakibatkan negara menjadi lebih terbuka dan terpaksa bersaing di arena antarabangsa. Persediaan perlu dipertingkatkan. Satu perkara penting yang perlu diberi perhatian ialah masalah pembentukan masyarakat Bumiputera berbudaya niaga dan berbudaya usahawan. Masyarakat Bumiputera di bandar tidak memperoleh tradisi perdagangan atau perindustrian masyarakat bandar yang dibolot masyarakat bukan Bumiputera, menunjukkan pergantungan mereka kepada bekerja makan gaji sama ada dengan kerajaan atau swasta. Orientasi sikap perlu ditekankan. Paling penting ialah usaha membawa golongan miskin keluar daripada kemiskinan. Pelbagai strategi dan program yang ada untuk menambah pendapatan boleh diteruskan. Hakikat bahawa kadar kemiskinan yang dijangka dalam tempoh DEB dapat dicapai menunjukkan strategi lampau masih sesuai. Justeru, strategi yang ada kini diteruskan tetapi perlu menekankan 'kesampaian' dan keberkesanan program kepada kumpulan sasaran yang tepat dan dikenal pasti. Justeru, badan baru perlu ditubuhkan di bawah Akta Mara 1966 yang sudah lengkap dan tidak lagi perlu dibahaskan di mana-mana. Ini adalah untuk memastikan orang Melayu berupaya menceburkan diri dalam kegiatan perniagaan. Ini bermakna kerajaan perlu mempertingkatkan pentadbiran Mara secara radikal Pembangunan tanah simpanan Melayu, tanah Baitulmal dan tanah kerajaan di bandar boleh diuruskan oleh mana-mana badan baru yang diwujudkan itu, dengan tujuan memperbaiki kedudukan orang Melayu di bandar. Inflasi dalam bidang hartanah di bandar dalam tempoh 20 tahun lalu memberi impak kepada ketidakmampuan orang Melayu untuk terus menetap di bandar, jauh sekali menceburkan diri dalam urusan perniagaan. Mereka perlu diberi bantuan sewajarnya oleh kerajaan kerana tanpa campur tangan sukar bagi tanah berkenaan dibangunkan untuk tujuan komersial dan kawasan perumahan. Kelemahan pemasaran hasil pertanian, perikanan dan ternakan boleh diatasi dengan memperkemaskan sistem pengurusan Fama dan melebarkan sayap operasinya. Orang Melayu di luar bandar bukan malas bercucuk tanam, tetapi mereka tidak memiliki rangkaian pemasaran yang cekap dan berkesan untuk memasarkan hasil tanaman, perikanan dan ternakan mereka. Kerajaan juga perlu mewujudkan banyak aktiviti yang berupaya menggalakkan penyertaan orang Melayu dalam kegiatan ekonomi, termasuk dalam projek mega yang sedang dijalankan. Banyak perkara, projek dan dasar sedang dan akan dilaksanakan perlu diperhalusi dan diurus dengan teliti dengan memastikan orang Melayu terus diberi peluang bukan saja untuk meraih sedikit keuntungan tetapi juga diberi pendedahan untuk menimba pengalaman. Kerajaan perlu memfokuskan perhatian kepada peruntukan Perlembagaan Artikel 153 dan menetapkan kementerian tertentu bertanggungjawab mencari idea dan inisiatif bagi melaksanakannya dan memantau dengan lebih berkesan. Peruntukan undang-undang ini adalah satu-satunya usaha untuk memperbaiki keadaan ekonomi orang Melayu yang dipertahankan ketika mencapai kemerdekaan. Kesimpulannya, tindakan memperbaiki ekonomi Bumiputera secara tegas perlu dilaksanakan segera, jika tidak, kedudukan ekonomi Bumiputera akan terus menjurus kepada tahap lebih teruk pada masa akan datang, apatah lagi pada era dan suasana persaingan akibat ekonomi globalisasi. Penulis ialah bekas Pengarah Urusan Penerbangan Malaysia (MAS) dan kini pengamal undang-undang.

No comments:

Post a Comment